מבצע "מס וחלילה" לגביית חובות מס הכנסה

איתן רוב, מנהל רשות המסים בישראל, הודיע היום בתדרוך כתבים בירושלים כי במסגרת מדיניות האכיפה החדשה של רשות המסים, יחל ב- 1.1.2005 מבצע "מס וחלילה", המבצע הגדול בתולדות המדינה לגביית חובות מס במסגרתו, למעלה מאלף איש יצאו לשטח כשהיעד הניצב בפניהם להביא לתוספ


00:00 ,28.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

איתן רוב, מנהל רשות המסים בישראל, הודיע היום בתדרוך כתבים בירושלים כי במסגרת מדיניות האכיפה החדשה של רשות המסים, יחל ב- 1.1.2005 מבצע "מס וחלילה", המבצע הגדול בתולדות המדינה לגביית חובות מס במסגרתו, למעלה מאלף איש יצאו לשטח כשהיעד הניצב בפניהם להביא לתוספת הכנסות של כ- חצי מיליארד ש"ח. המבצע מסמל שינוי תפישה ומדיניות בראי איחוד האגפים ולאחריו יבואו 365 ימים בשנה של פעילות אכיפה מתמדת ונוכחות בשטח.

לדברי רוב, הרשות יוצאת למבצע חד פעמי בן 6 שבועות במסגרתו היא קוראת לכל מי שיש לו חוב מס הכנסה להסדיר מיידית את חובו, כדי ליהנות מההקלות המוצעות בתשלומים. במקביל, ייערכו פעילויות אכיפה נרחבות ומקיפות, גלויות וסמויות, ע"י מירב הכוחות, במטרה להביא לגביית החובות מחייבי המס שלא הסדירו חובם. רוב הבהיר כי ההקלות אינן מתייחסות לחובות ממע"מ מאחר ולחייבים ניתנה לפני כשנה וחצי הזדמנות חד פעמית להסדירם.

מטרת המבצע המרכזית הינה גביית חובות מס ודאיים, שאין מחלוקת בין רשות המיסים והנישום בדבר עצם קיומם, ושמקורם בשומות בהסכם, דוחות שנתיים , דוחות ניכויים וחובות מרווחי הון ודיווידנד. מטרה נוספת הינה הגברת ההרתעה וכושר האכיפה בטווח המיידי ולטווח הארוך.

רוב הודיע כי יעד המבצע הינו להביא לתוספת הכנסות של כחצי מיליארד ₪ מתוך כ -2 מיליארד ₪ חובות ודאיים ממס. לדברי רוב מדובר ביעד "אגרסיבי במיוחד" שידרוש מהעובדים "לעמוד על קצות האצבעות" בכדי להשיגו.

לקראת המבצע הוענקו סמכויות רחבות לפקידי השומה למתן הקלות בתשלומים לחייבים שיינתנו בהתחשב בסטטוס התיק (פעיל/לא פעיל), מועד תשלום וגיל החוב , הסמכויות כוללות אפשרות למתן הקלות בסכומי הריבית והפרשי הצמדה , הקלות בסכומי הקנסות ופריסות תשלומים.

רוב ציין כי במהלך חודש דצמבר קיבלו חייבים מחד, תזכורות והתראות בדבר החוב והכוונה לבצע פעולות לגבייתו ומאידך, הודעות על ההקלות הניתנות למי שיקדימו לבוא ולהסדיר את החוב. החל מה 1 בחודש ינואר יחלו פעולות האכיפה האינטנסיבית במסגרתן יצאו לשטח, ל"חזית" הגבייה, כ- אלף מעובדי הרשות על יחידותיה השונות; עובדי מחלקות הגבייה, מחלקות השומה, חטיבת ניהול ספרים, חטיבת ההוצאה לפועל ויחידות החקירות. לא יהיו "פרות קדושות", לא רשויות מקומיות ולא גופים אחרים. במהלך השבועות האחרונים למעלה מ- 100 רשויות מקומיות הגיעו להסדר חובותיהם יחד עם משרד הפנים ורשות המסים. במבצע נטפל גם בראשי ערים ובגזברים שבחרו לא להעביר כסף למדינה.

האכיפה המוגברת בתקופת המבצע תתבצע ברמה היחידתית בפעילות יום יומית של הוצאה לפועל ועיקולים ואחת לתקופה יערכו מבצעי גביית חובות אזוריים שיבוצעו בשילוב בין -זרועי של יחידות הרשות השונות. כמו כן, יופעלו יחידות החקירות לצורך טיפול בגביה ב"גרעין הקשה" של החייבים ובמקרים בהם מדובר בחובות מס משמעותיים כחובות מניכויים, שאי העברתם לרשויות המס מהווה עבירה פלילית, פעילות שתכלול בין היתר גם מעצרים.

מי שיקדים ויגיע מיוזמתו למשרדי פקיד השומה בכדי להסדיר את החוב יוכל ליהנות מההקלות גם בתקופת פעילות האכיפה. כדי להגביר את מודעות ציבור החייבים ולעודדם לנצל את ההטבות הטמונות במבצע ולהימנע מאי הנעימות הכרוכה בפעולות הגביה, החליטה רשות המסים לצאת בפרסום מידע תומך בעיתונות הכתובה וברדיו. מסע הפרסום יחל ב 29 בדצמבר.