מבצע לחשיפת הברחות כספים בין ישראל לארה"ב הניב תפיסות בשווי 410 אלף דולר

המבצע, שזכה לשם "ירוקים באוויר", נועד לחשוף הברחות כספים לא מדווחים ונערך במשותף על ידי המכס הישראלי והאמריקאי. במהלך המבצע אותרו 14 בלדרים


00:00 ,28.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

המבצע, שזכה לשם "ירוקים באוויר", נועד לחשוף הברחות כספים לא מדווחים ונערך במשותף על ידי המכס הישראלי והאמריקאי. במהלך המבצע אותרו 14 בלדרים


מבצע ראשון מסוגו "ירוקים באוויר" שמטרתו חשיפת הברחות כספים לא מדווחים נערך בשבוע האחרון במשותף לרשויות המכס של ישראל וארה"ב. המבצע נערך בו זמנית בשתי המדינות כאשר מטרתו איתור בלדרי כספים בטיסות בין המדינות תוך אכיפת חובת הדיווח בארץ ובארה"ב. המאמץ המשולב הביא למעצרם של מספר נוסעים בארה"ב ולחשיפתם של 14 נוסעים שהגיעו לישראל ולא דיווחו על הכספים שברשותם. סה"כ נתפסו במהלך הפעילות המשותפת למעלה מ-410,000 דולר  - סכום הכולל מזומנים, המחאות וזהב.
 
כל נכנס לישראל וממנה חייב על פי חוק לדווח על כספים שעמו בסכום השווה ל-90,000 שקל או יותר בארה"ב קיימת חובת דיווח על סכום העולה על 10,000 דולר.
 
במסגרת המבצע  נפרשו נקודות ביקורת ובדיקה בכל המעברים הבינלאומיים בישראל וכן בארה"ב. בארץ, המבצע נוהל ממטה היחידה למלחמה בסמים והלבנת הון ברשות המסים בירושלים ונטלו בו חלק עובדי יחידות חקירות מכס ומע"מ ירושלים, כלל בתי המכס ובפרט נתב"ג ויחידת המעברים. כמו כן סייעו משטרת ישראל, הרשות לאיסור הלבנת הון ויחידות נוספות. במבצע שולבו גם חוקרים מרשויות המכס האמריקאי שהגיעו במיוחד לארץ למטרה זו וישבו במטה המבצע בירושלים.
 
במהלך שבוע המבצע נבדקו בארץ מאות נוסעים ומתוכם אותרו 14 בלדרים שהגיעו מארה"ב עם מזומנים וצ'קים אשר עברו על חוקי הדיווח ולא הצהירו על הכספים כנדרש בחוק. התפיסה הגדולה ביותר בארץ היתה בנתיב עליו הושם דגש מיוחד: ארה"ב - ישראל דרך עמאן. במעבר הגבול אלנבי נתפסו כ-49,000 דולר לא מדווחים ברשותו של אזרח אמריקאי שהיה בדרכו לרמאללה. בארה"ב הסכום הגדול ביותר נתפס אצל תושבת ארגנטינה שעמדה לצאת משדה התעופה ניוארק כשברשותה 130,145 דולר ללא דווח. בנוסף לכספים, נתפסו במהלך הפעילות בנתב"ג אצל תושבת ירושלים, כבת חמישים, תכשיטי זהב ויהלומים בשווי של כ-60,000 דולר שהוחבאו על גופה.
 
לרגל המבצע הגיעה לארץ משלחת רמת דרג מארה"ב ברשות הגב' מרסי פורמן, סמנכ"ל חקירות ברשות האכיפה של המכס ומחלקת ההגירה בארה"ב. גב' פורמן נפגשה עם דורון ארבלי, ראש מינהל המכס וחקירות ברשות המסים ובכירים נוספים. במהלך הביקור התנהלו שיחות בדבר שת"פ בין גופי המכס המקבילים על הידוק השת"פ ואפשרויות הגברת האכיפה בדגש על עצירת המימון של גורמי טרור. כן נערך מפגש עם משתתפי המבצע הבינלאומי מהמכס הישראלי והמכס האמריקאי לצורך התרשמות מהעבודה המשותפת.