מאסר בפועל וקנס כספי למבריחי סיגריות בנתב"ג

הנזק שנגרם למדינה כתוצאה ממעשיהם של שלושת הנאשמים עומד על כ-30 מיליון שקל. מואשמים בכך שהבריחו כ-2.6 מיליון סיגריות ללא תשלום מס


00:00 ,16.08.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

הנזק שנגרם למדינה כתוצאה ממעשיהם של שלושת הנאשמים עומד על כ-30 מיליון שקל. מואשמים בכך שהבריחו כ-2.6 מיליון סיגריות ללא תשלום מס
 
בית משפט השלום בראשון לציון גזר דין את דינם של מאיר יצחק, אבנר ישראל ואבי וקנין שהורשעו בכך שהבריחו דרך נתב"ג, ב-16 מקרים שונים, מטעני סיגריות במסווה של יבוא אישי הפטור מתשלום מכס. בית המשפט גזר על כל אחד מהנאשמים עונש מאסר בפועל של 30 חודשים, מאסר על תנאי של 12 חודשים, וקנס בסך מאה אלף שקל או 6 חודשי מאסר תמורתו. גזר הדין ניתן ביום חמישי שעבר.
 
שווי המס המוערך שנגרע מקופת המדינה בגין 16 המשלוחים הינו כ-29.7 מיליון שקל.
 
במהלך החקירה בתיק, אותה ניהלה מחלקת חקירות מכס ומע"מ ת"א, התברר כי לצורך השלמת ההברחה ושחרור הסיגריות מהמכס בתהליך השחרור במסגרת היבוא האישי, השתמשו הנאשמים בשמותיהם של אזרחים תמימים אשר לא ידעו כלל על השימוש שנעשה בשמותיהם ועל ההברחה.
 
בגזר דינו ציין בית המשפט כי מדובר בהברחה מורכבת ורחבת היקף, אשר הנאשמים פעלו בה בשיטתיות, בתחכום ותוך תיאום בינם לבין עצמם ובינם לבין אחרים.
 
בית המשפט מצא חומרה רבה בכך שלשוק הוזרמו, תוך תקופה קצרה יחסית, כ-2.6 מיליון חפיסות סיגריות, ואשר מעבר לפגיעה באוצר המדינה יש בכך כדי לגרום לדמורליזציה בשוק כולו. "קשה ליבואנים ולסוכנים הוגנים המשלמים מסים כדין להתמודד עם עבירות מסוג זה הגורמות לתחרות בלתי הוגנת במיוחד, כשמדובר בטובין עתירי מכס בכמויות עצומות שלא שולם בגינם מס כלל".
 
עוד קבע בית המשפט כי הקנס הכספי שיש להשית בעבירות כלכליות, חייב להיות בסכומים נכבדים וזאת כדי לגרום לכך ש"הרווח" שהתכוונו הנאשמים להפיק, יהפוך להפסד. בית המשפט אימץ את גישת בית המשפט המחוזי בע"פ 70980/07 בו נקבע כי השיטתיות, התחכום והרווח מכתיבים את הצורך בענישה מחמירה שתהווה משקל נגד ותיצור נורמה שיש בה משום הרתעה הן כלפי העבריינים הנוכחיים והן כלפי מי שחושבים ללכת בעקבותיהם.
 
במניין שיקולי הענישה הביא בית המשפט בחשבון מחד, את שתיקת הנאשמים בחקירה ומאידך את הודאתם לבסוף, הגם שפרשת התביעה היתה בשלביה המתקדמים.