מאות טונות של בננות עומדים בפני השמדה בעקבות עצירת הסחר החקלאי עם רצועת עזה

400 טון של בננות, תפוחים, אגסים ואפרסקים המיועדים לשוק הפלשתינאי ברצועת עזה תקועים במחסני הקרור של מגדלי הפירות בעקבות עצירת הסחר החקלאי בין הצדדים. מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, גיורא סלע, אמר שהבעיה החריפה ביותר היא עם הבננות שאינן ניתנות לאחסון לתקופה ממוש


00:00 ,23.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, גיורא סלע: עלינו להשאיר את החקלאות והמזון מחוץ לעימות עם הפלשתינאים

400 טון של בננות, תפוחים, אגסים ואפרסקים המיועדים לשוק הפלשתינאי ברצועת עזה תקועים במחסני הקרור של מגדלי הפירות בעקבות עצירת הסחר החקלאי בין הצדדים. מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, גיורא סלע, אמר שהבעיה החריפה ביותר היא עם הבננות שאינן ניתנות לאחסון לתקופה ממושכת. "אם לא ימצא באופן מידי הסדר שיאפשר חזרה לסחר חקלאי עם הפלשתינאים לא יהיה מנוס מהשמדת הפירות ולמגדלים יגרם נזק של כמיליון שקל", אומר גיורא סלע.

על פי ההסכמים שחתמו ממשלת ישראל והרשות הפלשתינאית הותר סחר חקלאי חופשי בין החקלאים בשני הצדדים. בשנים האחרונות מוכרים המגדלים הפלשתינאים ירקות בישראל ואילו המגדלים הישראלים מוכרים פירות ברצועת עזה.

לאחרונה הפסיקו שלטונות הבטחון כניסת ירקות מרצועת עזה בשל המצב הבטחוני והעימות עם הפלשתינאים. כתוצאה מכך הודיעה הרשות הפלשתינאית שלא תאפשר כניסת פירות לרצועה עד לפתיחה מלאה של המעבר לשני הצדדים.

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות קרא לשר הבטחון, שאול מופז, לפעול להחזרת הסחר החקלאי לתקנו באופן מידי. על שני הצדדים להשאיר את החקלאות והמזון מחוץ לסכסוך. הפירות הישראלים הם מרכיב חשוב בסל המזון של הפלשתינאים. אם מעבר קרני לא יחזור לעבודה סדירה עלול להגרם אסון הומניטרי ברצועת עזה.

יבול הבננות בחודש מאי מגיע ל-14 אלף טון, מתוכם 20% מיועדים לשוק הפלשתינאי. עיקר הגידול הוא בגליל המערבי, בעמק הירדן ובחוף הכרמל. בעקבות סגירת המעברים הופנתה חלק מהתוצרת העודפת לשוק הישראלי וגרמה לירידת מחירים. אולם גם ברמת המחיר הנמוכה השוק המקומי, שמוצף כעת בפירות קיץ, לא יכול לקלוט את כל היבול ולכן צפויה השבוע השמדה מאסיבית של 300 טון בננות.

השמדת יבולי הפירות צפויה להתרחש ביום חמישי, לאחר חג השבועות, אם לא ימצא עד אז הסדר להכנסתם לרצועת עזה.