מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אולמרט, נפגש עם שר החוץ הסלובקי

מ"מ ראש הממשלה ושר התעשייה, מסחר ותעסוקה, אהוד אולמרט, נפגש אתמול עם שר החוץ של סלובקיה, ד"ר אדוארד קוקאן. זהו ביקורו השני של השר הסלובקי בארץ, והוא מהווה חלק חשוב בפיתוח מערכת היחסים של ישראל וסלובקיה


00:00 ,15.04.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בפגישה נדון שיתוף הפעולה המסחרי בין שתי המדינות

מ"מ ראש הממשלה ושר התעשייה, מסחר ותעסוקה, אהוד אולמרט, נפגש אתמול עם שר החוץ של סלובקיה, ד"ר אדוארד קוקאן. זהו ביקורו השני של השר הסלובקי בארץ, והוא מהווה חלק חשוב בפיתוח מערכת היחסים של ישראל וסלובקיה.

השר אולמרט מציין כי במשרד התמ"ס מייחסים חשיבות גדולה ליחסים הכלכליים והמסחריים עם סלובקיה עקב עמדתה המאוזנת ואף אוהדת כלפי ישראל במישור המדיני, ועקב הצטרפותה הצפויה לאיחוד האירופי בשנת 2004, שתדרוש ממנה שדרוג תשתיות בתחומי תעשייה, אנרגיה, בנייה, אבטחה, תחבורה, תקשורת, חקלאות, איכות סביבה, שירותים ועוד.
בהקשר הזה, יש לציין כי בישראל קיימים רצון ויכולת לשתף פעולה עם סלובקיה בכל התחומים הללו, והיא מוכנה לשתפה בניסיון ובידע של המשק והחברות הישראליות.
בשנת 2002 חלה עלייה בשיעור של כ-2.5% בנפח הסחר בין ישראל וסלובקיה, בשונה מהירידות בהיקפי הסחר מול מדינות אחרות.

בדבריו ציין השר כי הוא מעוניין לראות חברות ישראליות לוקחות חלק בפרויקטים בסלובקיה במסגרת ההרחבה וכן בפרוייקטי תשתית וכי עמדה חיובית של ממשלת סלובקיה תתרום לאוירת עסקים חיובית ולקידום העניין של החברות הישראליות להשקעות בסלובקיה. לישראל וסלובקיה הסכם לאזור סחר חופשי אשר נתן בסיס לסחר ההדדי. הצטרפותה של סלובקיה לא"א במאי 2004, טומנת בחובה פוטנציאל רב והביע תקווה כי היחסים המדיניים והכלכלים הטובים בין המדינות ימשיכו וישגשגו גם בעתיד.

בין הנושאים שנדונו בשיחה: שיתוף פעולה בפרוייקטים בתחומי הבנייה, תחבורה, תקשורת ועוד, וקיום סמינר משותף בין המדינות לקידום פרוייקטים. כמו כן עלה נושא ההשתלבות עם סלובקיה בשיקום עיראק וכניסת חברות ישראליות לפרוייקטים בסלובקיה, כחלק מרכש גומלין.

היצוא לסלובקיה בשנת 2002 הסתכם ב- 7.9 מיליון דולר לעומת 11.7 מיליון דולר בשנת 2001, ירידה של 32.7%. בין מוצרי היצוא העיקריים: מכונות ומכשירים מכניים, מוצרים כימיים ומתכות ומוצריהן.
היבוא מסלובקיה בשנת 2002 הסתכם ב- 9.2 מיליון דולר לעומת 4.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של 84.4%. בין מוצרי היבוא העיקריים: מתכות ומוצריהן ומכונות ומכשירים מכניים.