לשכת סוכני המכס ת"א: התנהלות תחנות ההסגר – מתחת לכל ביקורת

על פי טענות יחיאל נויפלד, סגן יו"ר לשכת סוכני המכס, בתקופת חול המועד סוכות עבד בתחנות ההסגר פקח אחד בלבד – למשך 3 שעות ביממה. נויפלד טוען בנוסף כי יבואני המזון חוששים לפנות לערכאות משפטיות פן יבולע להם ולמטענים השייכים להם. משרד הבריאות בתגובה: "לא היו עי


00:00 ,18.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי טענות יחיאל נויפלד, סגן יו"ר לשכת סוכני המכס, בתקופת חול המועד סוכות עבד בתחנות ההסגר פקח אחד בלבד – למשך 3 שעות ביממה. נויפלד טוען בנוסף כי יבואני המזון חוששים לפנות לערכאות משפטיות פן יבולע להם ולמטענים השייכים להם. משרד הבריאות בתגובה: "לא היו עיכובים במתן השירות"
 
יחיאל נויפלד, סגן יו"ר לשכת סוכני המכס תל-אביב, מפנה ביקורת קשה על התנהלות משרד הבריאות בכל הנוגע לתפעול תחנות ההסגר. נויפלד טוען כי יבוא ויצוא של מוצרי מזון וכן חומרי גלם לתעשיית המזון גדלים מידי שנה בעשורים האחרונים בשיעור של לפחות 5% בשנה.
 
הביסוס הכלכלי והתנהלות השוק מתבסס על יבוא ויצוא של מוצרים וחומרי גלם המבטאים את חוזקו וחוסנו של המשק.
את הפיקוח בכניסה וביציאה של מוצרי המזון וחומרי הגלם אמור לאכוף משרד הבריאות באמצעות מחלקת שירות המזון הארצי. מחלקה זו מפעילה תחנות הסגר בכל אחד מנמלי הים והאוויר, וכל משלוח שנכנס לארץ חייב לקבל את אישור תחנת ההסגר בנמל, אשר ללא בדיקתם וקבלת אישור לכל משלוח ומשלוח לא ניתן לשחרר מהמכס את מטען המזון או חומר הגלם מהנמל.
 
אותן תחנות הסגר, המשמשות כברז לכניסה וליציאה של חומרי הגלם ומוצרי המזון, מתנהלות, על פי טענתו של נויפלד, בקצב אשר אינו עומד בדרישות, ואינו משחרר את חומרי הגלם ומוצרי המזון במהירות המרבית.
 
נויפלד טוען בנוסף כי הנהלת משרד הבריאות מודעת מזה שנים לכשל המתמשך ולשירות הגרוע, אולם על פי דבריו אין למי לפנות. בנוסף, נויפלד טוען כי המצב גורם ליבואנים לשלם מאות ואלפי שקלים עבור כל משלוח שמתעכב מהסיבה האחת והיחידה: תחנות ההסגר אינן מצליחות להדביק את פיגור הבקשות המוגשות לכל אחת מהתחנות ובמיוחד בנמלי הים מידי יום.
 
על פי דברי סגן יו"ר לשכת סוכני המכס תל אביב, בימי חול המועד סוכות שירתו ופעלו תחנות ההסגר עם פקח אחד, שעבד כשלוש שעות בלבד, וכל זאת בידיעת הנהלת משרד הבריאות שאינה עושה מאמץ על מנת לשפר, ליעל ולזרז את מתן האישורים למטעני היבוא.
 
נויפלד טוען כי על אף המצב החמור, חוששים היבואנים להתלונן ולפנות לערכאות משפטיות פן יבולע להם ולמטענים השייכים להם, וכתוצאה ממצב זה ממשיך השירות הגרוע באופן מיוחד להיות נחלתם של יבואני חומרי הגלם והמזון – כל זאת על אף האגרות הגבוהות אותן הם משלמים למשרד הבריאות עבור כל משלוח אותו הם מעוניינים לשחרר.
 
ממשרד הבריאות נמסר כי העובדים בתחנות ההסגר נתנו מענה לכל הפונים ולא היו עיכובים במתן השירות. ממשרד הדובר העבירו את הפירוט הבא:
 
בתחנת ההסגר בנתב"ג עבדה בחוה"מ סוכות מהנדסת כל יום עד השעה 14:00. לא היה לחץ ולא נוצר עומס ולכן לא היה פיגור בטיפול בתיקים. בכל חודש מטפלים בתחנה זו בכ-650 תיקי יבוא. בין התאריכים 1 עד 15 באוקטובר 2006 טופלו סה"כ 200 תיקים – עובדה המעידה על ירידה משמעותית בביקוש ולכן לא נוצר לחץ, לא נוצרו פיגורים ולא היו עיכובים בשחרור.
 
בתחנה בנמל אשדוד מועסקים 4 מפקחים ומנהלת. התחנה פעלה בחוה"מ סוכות בכל יום מהשעה 7:30 ועד 15:00, ועבדו בה 3 מפקחים. בחוה"מ מה-8 ועד ה-12 באוקטובר התקבלו סה"כ 300 תיקי יבוא. כל התיקים טופלו ביום קבלתם ו- 273 מהם שוחררו. שאר התיקים הוחזרו להמשך טיפול היבואן או המכס.
 
בתחנה בנמל חיפה בחוה"מ סוכות עבדו שניים מתוך ארבעת עובדי תחנת ההסגר בין השעות 7:30 עד 14:00 – השירות ניתן לכל הפונים.