לשכת המסחר ישראל-ירדן: העיצומים בנמלים והעומס במעבר הגבול גרמו לפגיעה קשה בייצוא הירדני לארה"ב

מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ירדן: נפגע האמון הירדני ביכולתה של ישראל לשמש נתיב יציב ובטוח לייצוא שלה. לשמחתנו, אנו מגלים בתקופה האחרונה הבנה מלאה ואף היענות של מנהלי הנמלים ושל הוועדים בנמלים, ואנו מקווים, לטובת המשק הישראלי והירדני, כי רצונם הטוב לא יעמוד שוב


00:00 ,17.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ירדן: נפגע האמון הירדני ביכולתה של ישראל לשמש נתיב יציב ובטוח לייצוא שלה. לשמחתנו, אנו מגלים בתקופה האחרונה הבנה מלאה ואף היענות של מנהלי הנמלים ושל הוועדים בנמלים, ואנו מקווים, לטובת המשק הישראלי והירדני, כי רצונם הטוב לא יעמוד שוב במבחן"

"העיצומים בנמלי ישראל בשילוב הקיבולת המוגבלת של מעבר גבול נהר הירדן גרמו בחודשים האחרונים לנזק כבד ביותר ליצואנים מירדן. עיקר הנזק נגרם ליצרני הטקסטיל באזורי ה- QIZ (הסכם ישראלי-ירדני-אמריקני בדבר ייצוא משולב לארה"ב), המייצאים את עיקר הסחורה לארה"ב. כתוצאה מהמצב נאלצו אותם יצרנים להסיט חלק נכבד מהיצוא שלהם לנתיבים אלטרנטיביים וארוכים, לרבות הובלה אווירית, וזאת בעלויות כבדות מאוד." כך אומר מנכ"ל לשכת המסחר והתעשייה ישראל-ירדן, עו"ד ישי שורק.

לדברי ישי שורק, החודשים האחרונים, שהיו עונת השיא של ייצוא מוצרי הלבשה מירדן לארה"ב, התאפיינו בשורה ארוכה של שביתות, עיצומים ושיבושים בנמלי הים של ישראל שהם שער הייצוא המרכזי של הירדנים לארה"ב. בנוסף, נמשך העומס הרב במעבר הגבול נהר הירדן, אשר התגבר מאוד בשל העומסים שנוצרו לאחר סיום השביתות. בחלק מתקופה זאת הוחזרו לירדן עשרות משאיות כל יום, אשר לא הצליחו להיכנס לצד הישראלי של מעבר הגבול למרות המאמצים והרצון הטוב של הנהלת המעבר.

היועץ הכלכלי של לשכת המסחר ישראל-ירדן, יצחק גל, מסר כי ניתוח נתוני החודשים האחרונים מלמד שלמרות שהייצוא הירדני לארה"ב המשיך לגדול בקצב מהיר ביותר, חלה ירידה בהיקף הסחורות העוברות דרך ישראל. לדבריו, זוהי התפתחות מדאיגה מאוד באחד התחומים החשובים ביותר של היחסים הכלכליים שבין ישראל לירדן - יצוא מוצרי ההלבשה מאזורי ה- QIZ הירדניים לארה"ב דרך ישראל.

לדברי יצחק גל, סך היצוא הירדני לארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של השנה גדל ב- 57% לעומת התקופה המקבילה של 2003, והסתכם ב- 635 מיליון דולר. יחד עם זאת, אם עד חודש יוני היה הגידול בתנועת מטעני הטרנזיט הירדניים במעבר הגבול דומה לקצב הגידול של היצוא הירדני לארה"ב, הרי בתקופה יולי-אוקטובר נרשמה ירידה של 11% בהשוואה לתקופה המקבילה של 2003.

"נתוני התנועה במעבר הגבול בספטמבר-אוקטובר מלמדים, כי חלק מהמפעלים בירדן החליטו להמשיך ולהשתמש בנתיבים אלטרנטיביים, גם לאחר סיום השביתות, לפחות לעונה הנוכחית. אינדיקציות חלקיות שקיבלנו מיצרנים ירדניים מחזקים מסקנה זאת", אמר יצחק גל. לדבריו, התחזית מדברת על גידול בייצוא הירדני לארה"ב לרמה של כמיליארד דולר יצוא בשנת 2004 וללא פתרון נאות לקשיים השונים בהעברת סחורות מירדן לארה"ב, דרך ישראל, ייגרם נזק ליחסים הבילטרליים בין ישראל לממלכה ההאשמית.

מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ירדן, ישי שורק, הדגיש כי הייצוא דרך נתיבים אלטרנטיביים מייקר מאוד את ההובלה עבור הירדנים, בהשוואה לנתיב הקצר דרך נמלי ישראל ופוגע בכושר התחרות של התעשייה הירדנית.

שורק הוסיף ואמר: "להערכתנו, הנזק בשלב זה הוא הפיך, אך נפגע האמון הירדני ביכולתה של ישראל לשמש נתיב יציב ובטוח ליצוא שלה. אנו חוזרים ומבקשים מכל הרשויות המעורבות להוציא את הסחר עם ירדן ממסגרת המאבקים הפנימיים בישראל ולהאיץ את הפעולות להרחבת הקיבולת של מעבר גבול נהר הירדן, כדי להחזיר את האמון של היצואנים הירדניים ולאפשר התפתחות תקינה של הסחר ההדדי וסחר הטרנזיט הירדני דרך נמלי ישראל".

"לשמחתנו, אנו מגלים בתקופה האחרונה הבנה מלאה ואף היענות של מנהלי הנמלים ושל הוועדים בנמלים, ואנו מקווים, לטובת המשק הישראלי והירדני, כי רצונם הטוב לא יעמוד שוב במבחן. השינויים המקווים במעבר הגבול מצד המכס ורשות שדות התעופה אף הם פותחים פתח של אופטימיות".