לשכת המסחר ישראל-אסיה תציין 20 שנה להיווסדה באירוע חגיגי בהשתתפות שר התמ"ת ושגרירי סין והודו

נשיא לשכת המסחר ישראל-אסיה, דב מישור: השנה ייגדל הסחר עם אסיה ב-30%; בשני העשורים האחרונים גדל הסחר הכולל, ייבוא ויצוא, מפחות ממיליארד דולר ל-14 מיליארד דולר; ישראל אינה יכולה יותר להישען על אירופה כיעד לצמיחת היצוא בגלל שיעורי הצמיחה הנמוכים בה ועליה להג


00:00 ,08.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא לשכת המסחר ישראל-אסיה, דב מישור: השנה ייגדל הסחר עם אסיה ב-30%; בשני העשורים האחרונים גדל הסחר הכולל, ייבוא ויצוא, מפחות ממיליארד דולר ל-14 מיליארד דולר; ישראל אינה יכולה יותר להישען על אירופה כיעד לצמיחת היצוא בגלל שיעורי הצמיחה הנמוכים בה ועליה להגביר את הסחר עם אסיה, שם קצב הצמיחה גבוה מאוד

מ"מ ראש-הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, יהיה אורח הכבוד והדובר המרכזי בערב חגיגי לציון 20 שנה להקמתה של לשכת המסחר ישראל-אסיה. האירוע יתקיים ביום רביעי, 17.11.2004, במלון "דיוויד-אינטרקונטיננטל" בת"א.

באירוע ישתתפו שגרירי מדינות אסיה ויישאו דברי ברכה שגריר סין בישראל, צ'ן יונגלונג, ושגריר הודו בישראל, רמינדר סינג ג'סאל. כן ישתתפו באירוע: יחיאל אסיה – מנכ"ל מכון הייצוא, משה קרת – מנכ"ל התעשייה האווירית ודודי שמחה – יו"ר ארגון הגג של הלשכות הדו-לאומיות. במהלך הערב החגיגי תחלק הלשכה תעודות הוקרה לאנשי עסקים אשר תרמו תרומה חשובה לפיתוח הפעילות העסקית בין ישראל למדינות אסיה. את האירוע ינחה רביב ביירון- יו"ר לשכות המסחר הודו-ישראל ונפאל-ישראל.

נשיא לשכת המסחר ישראל-אסיה, דב מישור, אמר לקראת האירוע, כי אסיה מהווה כבר מזה מספר שנים גוש סחר מרכזי של ישראל. בשנת 2003 הסתכם יצוא הסחורות לארצות אסיה ב- 5.6 מיליארד דולר והייבוא משם ב- 5.4 מיליארד דולר. על-פי המגמה המסתמנת בשמונת החודשים הראשונים של 2004 צפוי השנה גידול של כמעט 30% אחוז בסחר לעומת 2003. משמעות הדבר היא שההיקף הכולל של הסחר עם אסיה, יבוא וייצוא, יעמוד השנה על כ- 14 מיליארד דולר, זאת לעומת פחות ממיליארד אחד בלבד באמצע שנות ה-80'.

לדברי מישור, ששימש בעבר כמנכ"ל משרד התעשייה והמסחר, המדינות שהיקף הסחר עימן גדל באופן המרשים ביותר הן הודו וסין, המהוות כיום מחצית מסך הסחר שלנו עם יבשת זו.

מישור הדגיש, כי במהלך 20 השנים האחרונות לא רק שהיקף הסחר גדל מאוד, אלא שגם מיגוון המוצרים הנסחרים התרחב ביותר. בשנות ה-80' התבסס היצוא של ישראל לאסיה בעיקר על ענפי הכימיה והיהלומים ואילו כיום התרחב ועלה במיוחד היצוא של מוצרים עתירי טכנולוגיה, שבהם מרכיב הערך המוסף גבוה יחסית. מישור ציין, כי נתונים אלה אינם כוללים יצוא ביטחוני, שאף הוא צמח בשיעורים גבוהים מאוד בתקופה זו.

עוד ציין מישור, כי הקשרים הכלכליים עם ארצות אסיה במהלך העשורים האחרונים תרמו במיוחד לצמיחת ענפי התעשייה המתקדמת עתירת-הידע וזאת במיגוון רחב של תחומים כגון תקשורת, ציוד רפואי, ציוד ביטחוני ותעשיה כימית.

נשיא לשכת המסחר ישראל-אסיה הדגיש, כי חשיבות היבשת לכלכלה הישראלית היא רבה ביותר, שכן אסיה מהווה מזה מספר שנים את מנוע הצמיחה העיקרי בעולם בזכות גודלה העצום ובזכות קצבי הצמיחה המרשימים במרבית הארצות, בעיקר סין והודו. בכך ניצבת אסיה בניגוד לארצות האיחוד האירופי, שבהן קצב הצמיחה נמוך הרבה יותר. מסיבה זו ישראל אינה יכולה עוד להישען על אירופה כיעד לצמיחת היצוא, כפי שהיה בעשורים הראשונים של המדינה, והיא חייבת להגביר את הקשר עם השווקים באסיה, שהם בעלי קצב הצמיחה העולמי המהיר ביותר.

לדבריו, גם באסיה גוברת ההכרה בחשיבות הקשרים העסקיים עם ישראל והדבר מתבטא במספר הגדל והולך של משלחות שמגיעות משם ואשר מטרתן יצירת שיתופי פעולה עם חברות ישראליות.

מישור העריך, כי בעשור הקרוב ניתן לצפות להמשך הגידול המואץ בסחר הישראלי עם מדינות אסיה ועליית מדרגה בקשרים הכלכליים עימן, תוך גידול בהיקף ההשקעות, בעיקר השקעות של חברות אסייתיות גדולות בחברות טכנולוגיות ישראליות. כן הוא צופה התבססות גוברת והולכת של חברות ישראליות בארצות אסיה באמצעות חברות בנות שם, או מיזמים משותפים עם חברות מקומיות וזאת כדי להשיג נגישות טובה יותר לשווקים המקומיים.

לאירוע החגיגי העניקו חסות מספר גופים ובהם: משרד החוץ, בנק הפועלים, בנק לאומי, מכון הייצוא, חיפה כימיקלים, קבוצת קריאף וצים.