לראשונה בישראל: הצעה לחוק הגנת הסוכן

הצעת החוק קובעת את שיעורי הפיצוי שינתנו לסוכן עבור המוניטין ופיתוח השוק למוצר; לין העביר לאולמרט הצעת חוק מפורטת לפי המתכונת המקובלת באיחוד האירופאי


00:00 ,12.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הצעת החוק קובעת את שיעורי הפיצוי שינתנו לסוכן עבור המוניטין ופיתוח השוק למוצר; לין העביר לאולמרט הצעת חוק מפורטת לפי המתכונת המקובלת באיחוד האירופאי

איגוד לשכות המסחר יוזם הצעת חוק ראשונה בישראל העוסקת בהגנת סוכנים המייצגים ספקים ומשווקים עבורם את המוצר לצד שלישי תמורת עמלה. הצעת החוק הוכנה ע"י המחלקה המשפטית באיגוד ונדונה ואושרה בוועדת הסחר בלשכה, בראשות אורי גרבנאו ובנשיאות האיגוד.

הצעת החוק קובעת בין השאר, כי על הספק תחול חובת הודעה מוקדמת על סיום ההתקשרות, ואורכה יקבע בהתאם לתקופת ההתקשרות בין הצדדים. עוד קובעת ההצעה כי הסוכן יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין סיום ההתקשרות, שינתן לו עבור השקעותיו בפיתוח המוניטין והשוק. הפיצוי עצמו יחושב ע"פ אורך תקופת ההתקשרות ועל בסיס הרווח הגולמי הממוצע.

בהתייחסו להצעה, אמר אוריאל לין, נשיא האיגוד כי חלק ניכר מסחר החוץ של מדינת ישראל הוא באמצעות סוכנויות הפועלות בישראל. הן משקיעות משאבים בפיתוח שוק ומוניטין של מותג או מוצר, אולם אינן מקבלות זכות לפיצוי כלשהו על השקעותיהם והמוניטין שפיתחו, כאשר הספק בוחר להפסיק את פעילותו.

לין: "בית המשפט העליון כבר עמד פעמים רבות על מעמדו הבעייתי של הסוכן אשר משקיע משאבים בפיתוח שוק ומוניטין של מותג/מוצר, אולם אינו רוכש כל זכות משפטית. עיוות זה הוא שהניע את האיחוד האירופאי להוציא דירקטיבות המסדירות את זכויותיו של הסוכן כלפי הספק. בחקיקה כזו בארץ, יש לה כדי להשוות בין מעמד הסוכן בישראל למעמדו של הסוכן האירופאי, ובכך לתרום לפיתוח סחר החוץ של מדינת ישראל".

על-פי החקיקה הקיימת בחלק ממדינות אירופה מוענקת הגנה לסוכנויות בשני מישורים: חיוב במתן הודעה מוקדמת קודם לסיום הסכם הסוכנות ומתן פיצוי כספי בגין פיתוח השוק והמוניטין בעת תקופת ההתקשרות.

לין: "אני סבור כי מן הראוי להסדיר הגנה כזו גם בחקיקה של מדינת ישראל. עד כה, כל ההגנות שבחוק ניתנו לעובדים בלבד. הגיעה השעה שהחוק יעניק גם הגנה בסיסית לסוכנים. אכן חובת מתן הודעה מוקדמת על הפסקת ההתקשרות עם סוכנות, הוכרה כבר בפסיקת בית המשפט העליון ובמקרים לא מעטים הותר גם מתן פיצוי כספי, אולם הדרך הנכונה היא להסדיר נושא זה באופן שיטתי בחקיקה ראשית על יסוד נוסחאות וקריטריונים ברורים הידועים מראש לכל", סיכם.