לין: נתניהו לא יצר את העוני בישראל אלא לחם בעוני

נשיא איגוד לשכות המסחר: יש לבחון מחדש את השימוש שעושה הביטוח הלאומי בכספים העומדים לרשותו. מול תקציב כולל של 177 מיליארד ₪ משקיעה המדינה 108 מיליארד ₪ בחברה ורווחה


00:00 ,08.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר: יש לבחון מחדש את השימוש שעושה הביטוח הלאומי בכספים העומדים לרשותו. מול תקציב כולל של 177 מיליארד ₪ משקיעה המדינה 108 מיליארד ₪ בחברה ורווחה
 
"ההתקפות על ח"כ נתניהו כאילו הגביר את העוני בישראל הינה דמגוגיה זולה", כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. לדבריו, נתניהו לא הרחיב ויצר את העוני בישראל אלא ההפך, הוא לחם לצמצום מימדי העוני.
 
"ישראל צריכה לדעת כי בפניה קיימת ההכרעה בין שתי תפיסות יסוד - להיות מדינת סעד או מדינת עבודה", מסביר לין ומדגיש כי "אם אנו שואפים להגיע לרמה של הכלכלות בעולם המערבי עלינו להגדיל את התוצר לנפש באמצעות הזרמת השקעות זרות בתחומים שונים צמצום האבטלה והגדלת השתתפות האוכלוסייה בכוח העבודה".
 
לדברי לין, המשק יוכל להשיג זאת רק אם יווצרו התנאים להגדלת מקומות עבודה חדשים במגזר העסקי ויצומצם התמריץ שניתן לאלה שלא עובדים. לין מדגים כי בפועל בשנים 2002 ועד מאי 2005 נוספו למשק כ- 138 אלף משרות שכיר, מרביתם במגזר העסקי.
 
לין הוסיף כי מדינת ישראל משקיעה כיום משאבים אדירים בתחום החברתי, כך תקציב המדינה כולו לאחר הפחתת תשלומי חובות עומד על כ- 177 מיליארד ₪. מתוך תקציב זה משקיעה המדינה בפעילויות הרווחה והחברה (כולל כ- 21 מיליארד ש"ח ביטוח לאומי) לא פחות מ- 83 מיליארד ₪ (כ- 45 אחוזים).
 
בנוסף, ציין נשיא לשכות המסחר כי סה"כ מקורות הביטוח הלאומי (כולל הכנסות מחברות ביטוח, הכנסות ריבית וללא מס בריאות) עומד על הסכום האדיר של כ- 47 מיליארד ₪. כך סה"כ התקציב (מדינה+ביטוח לאומי) לרווחה וחברה עומד על 109 מיליארד ₪.
 
"השאלה כיום אינה הגדלתו של תקציב זה, אלא שימוש נכון במשאבים אלו והפסקת הדמגוגיה כאילו אפשר להגדיל את תקציב המדינה בתחום הרווחה", לדברי לין יש לבחון מחדש את חלוקת השימוש במשאבים הקיימים לצרכים חברתיים ובעיקר את שימוש הביטוח הלאומי בכספים העומדים לרשותו.