לין מתריע: הסכנה למשק טמונה בצמצום האשראי למגזר העסקי

נשיא איגוד לשכות המסחר: חלק גדול מהעסקים לא יוכלו לעמוד בתשלומים השוטפים אם תתרחש תגובת יתר של צמצום דרסטי בנפח האשראי


00:00 ,06.10.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

"תשכחו ממטבע חזק ומשער חליפין לא יציב. האיום האמיתי על היציבות במשק, בטווח המיידי, טמון באפשרות של צמצום נפח האשראי במשק וסגירת קווי אשראי. חלק גדול מהעסקים לא יוכלו לעמוד בתשלומים השוטפים אם תתרחש תגובת יתר של צמצום דרסטי בנפח האשראי". כך אמר אמש אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בדיון מיוחד של איגוד לשכות המסחר, נוכח המשבר הפיננסי בארה"ב ובאירופה.
 
מבדיקת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי חברות רבות עלולות לעמוד בקרוב בפני צמצום מסגרות האשראי הניתן ע"י המערכת הבנקאית, נתון זה עלול לגרור תגובת שרשרת של איחור בתשלום לספקים, לעובדים, לעצירת רכישות ואפילו לפיטורי עובדים.
 
מנתוני בנק ישראל עולה כי האשראי שניתן ע"י התאגידים הבנקאיים במחצית הראשונה של 2008 עמד על 579 מיליארד ₪ מתוכם כ- 73% למגזר העסקי ותושבי החוץ. זאת ועוד, רמת החשיפה של המערכת הבנקאית גבוהה בעיקר בתחום הנדל"ן, התעשייה ושירותים הפיננסיים. כך, רווחיות 5 הבנקים הגדולים ירדה במחצית הראשונה של 2008 לעומת תקופה מקבילה אשתקד מ-  5.1 מיליארד ₪ ביוני 2007 ל- 1.2 מיליארד ₪ ביוני 2008.
 
מניתוח אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי שלושה מרכיבים מרכזיים עלולים להביא לצמצום האשראי הניתן ע"י הבנקים: הפרשות לחובות מסופקים בגין נפילת חברות, ירידה בשווי החברות המוחזקות וירידה בהכנסות משוק ההון. "רכיבים אלה משקפים את ההתפתחות המקרו-כלכלית, את ההאטה בפעילות המשקית מקומית והכלל עולמית שהחריפה את סיכוני האשראי, ואת השפל בשוקי ההון בישראל ובחו"ל ושהביאו להצטמצמות הפעילות בבורסות לניירות ערך בארץ ובחו"ל".
 
כלכלני איגוד לשכות המסחר מסרו עוד, כי קיים מתאם בין הפעילות המשקית לבין כושר החזר האשראי של החברות העסקיות והגידול במסגרות האשראי. הדבר גם בא לידי ביטוי בירידה הניכרת בגיוסי ההון בבורסות לניירות ערך בארץ ובחו"ל וכן בהקטנה משמעותית של האשראי הישיר שהחברות יכולות לגייס מחו"ל. "נראה כי נטל המימון של הפעילות השוטפת וההשקעות ארוכות הטווח של הפירמות הישראליות נפל על המערכת הבנקאית המקומית. תופעה שהגבירה את התלות במערכת הבנקאית ואת רמת הסיכון שמערכת הבנקאות נמצאת בה".
 
לין ציין בסיכום הדיון כי אין לו ספק שהמערכת הבנקאית בישראל תגלה זהירות ראויה ותבין את גודל האחריות המוטל על מנהליה. בנוסף, הדגיש לין כי הנהלת האיגוד תנהל מגעים עם המערכת הבנקאית ובנק ישראל בנושא.