לין מאשים את הממשלה: מתעלמת מהסכנות הכלכליות והחברתיות הצפויות מההתנתקות

כותב לשרים: צפויה הצפה של סחורות זולות ופגומות מהרשות לישראל שתמוטט עסקים שלמים בתעשייה ובענפי המסחר והשירותים ותפגע בהכנסות המדינה ממסים


00:00 ,20.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

כותב לשרים: צפויה הצפה של סחורות זולות ופגומות מהרשות לישראל שתמוטט עסקים שלמים בתעשייה ובענפי המסחר והשירותים ותפגע בהכנסות המדינה ממסים
 
לין דורש שתוקם לאלתר ועדת שרים שתמנע איבוד השליטה: "עד היום לא נעשתה חשיבה מספיק מעמיקה כדי להבטיח את בריאות ובטיחות הציבור...ללא צעדי מניעה מידיים עלולים אלפי עובדים לאבד את מקומות עבודתם"
 
"ההתנתקות מעזה תפתח פתח ליבוא פרוע שיביא לפגיעה קשה במשק הישראלי. הכנסות המדינה ממסים צפויות לרדת בצורה משמעותית ויחול גידול באבטלה". כך עולה מפנייה דחופה של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר לשרי האוצר, התמ"ת, הבריאות והחקלאות. הפנייה נעשתה בעקבות דיון מיוחד שקיימה נשיאות האיגוד, שעסק בהשלכות ההתנתקות על הכלכלה וסחר החוץ של ישראל.
 
לדברי לין, "הרושם הקשה הוא שההתנתקות נבחנת כיום רק בהיבטים ביטחוניים. לא נראה לנו שנעשתה חשיבה מספיק מעמיקה שנועדה להבטיח את הכלכלה, הבריאות ובטיחות הציבור כתוצאה משינויים מרחיקי לכת במערכת סחר החוץ הישראלית".
 
היום יש מעטפת מכס אחת לישראל ולרשות הפלשתינאית. לין מתריע כי לאחר ההתנתקות, האיזון שקיים היום יופר משמעותית. סחורות ומוצרים ייובאו לרש"פ לא עוד דרך נמלי ישראל, אלא דרך נמל עזה או דרך מצרים ביבשה ומשם הם יזלגו לישראל באין מפריע דרך הגדה.
 
סכנות רבות צפויות כתוצאה ממצב זה, בו סחורות פגומות יזלגו מהרשות לישראל. לין מספק דוגמאות לסכנות הטמונות במהלך זה: יבוא קלוקל ולא בטיחותי של מוצרים בהם רמת הסיכון הבטיחותית גבוהה כמו מוצרי תינוקות ומוצרי מזון. זאת ועוד, במוצרים רגישים, כגון תרופות, ישנה סכנה אמיתית של פגיעה בבריאות הציבור, אם יגיעו לישראל פגי תוקף או מזויפים, ללא בדיקת עמידתם בתקן ישראלי, בדיקת חוקיות יבוא ואפילו כשרות. 
 
בנוסף, מעבר של תוצרת חקלאית טרייה מהגדה תפגע בחקלאים המקומיים באופן משמעותי ואף עלולה להביא לקריסה של משקים. מה גם שללא פיקוח, תוצרת חקלאית שהושקתה במים מזוהמים עלולה להימכר בשווקים ישראליים.
 
"המוצרים המיובאים לישראל, עליהם משולמים מסים גבוהים, לא יוכלו להתחרות מול המוצרים שיגיעו דרך הרשות, עליהם יוטלו מסים נמוכים אם בכלל. הצפת השוק בסחורות זולות תפגע בתחרות, ובראש ובראשונה בתעשייה המקומית". מעבר לכל, מזהיר לין כי המצב החדש יפגע משמעותית גם בהכנסות המדינה ממסים, מאחר והייבוא לישראל מהווה מקור הכנסה חשוב.