לין לשר החקלאות ומנכ"ל התמ"ת: "יש לבטל המכס על תפו"א קפואים"

"מחירי הטוגנים בישראל הם מופרזים ומהגבוהים בעולם – בגלל היעדר תחרות" ; "הצריכה הפרטית לא השתנתה ב-10 שנים למרות הגידול האוכלוסייה"


00:00 ,16.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"מחירי הטוגנים בישראל הם מופרזים ומהגבוהים בעולם – בגלל היעדר תחרות" ; "הצריכה הפרטית לא השתנתה ב-10 שנים למרות הגידול האוכלוסייה"

"יש לבטל את המכס על תפו"א קפואים (טוגנים) על מנת לעודד תחרות, להגדיל את מגוון המוצרים ולהפחית את מחיר המוצר לצרכן". כך אומר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בפנייה לשר החקלאות ישראל כ"ץ, ולמנכ"ל התמ"ת רענן דינור. לין מציין כי על יבוא טוגנים מוטל מכס מגן אפקטיבי גבוה מאוד בשיעור של כ-60 אחוזים, אשר אינו מאפשר כיום כל תחרות עם היצור המקומי.

לין: "מחירי הטוגנים בישראל הם מופרזים ומהגבוהים בעולם בגלל העדר תחרות. איכותם של הטוגנים המיובאים הינה גבוהה בהרבה לעומת איכותם של הטוגנים תוצרת הארץ, ולראייה – רשתות המזון המהיר מייבאות לשימושן חלק נכבד מתצרוכת הטוגנים הקפואים".

בפנייתו מציין לין כי המחיר הגבוה אף בולם את גידול צריכת הטוגנים לנפש. "בשנת 93' הצריכה בסקטור הפרטי עמדה על כ- 2000 טון טוגנים קפואים ובשנת 2003 הצריכה נותרה בעינה, זאת למרות גידול מצטבר של 25 אחוזים באוכלוסייה – והכל בגלל המחיר הגבוה".

על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, סקטור המזון המהיר (Fast Food) צורך כ-10,000 טון טוגנים קפואים בשנה, כשבסקטור זה מתקיים הייבוא באופן הבא: חברת בורגר ראנץ' צורכת טוגנים מהולנד ומחברת תפוד; בורגר קינג צורכת טוגנים המגיעים בעיקר מהולנד ומקדונלד'ס צורכת טוגנים מחברת תופאפ המקומית. בשנת 2002 הייבוא עמד על סך של כמיליון דולר ובשנת 2003 סך היבוא הסתכם ב-642 אלף דולר.

כ-50% מכלל הטוגנים ברשתות השיווק מקורם בחברת תפוד הישראלית, כשחברת תופאפ מחזיקה בנתח השוק השני בגודלו. המחיר לצרכן עומד היום על כ- 14.00 שקלים לשקית של 750 גר', כששקית זהה של מותג רשת השיווק נמכר במחיר של כ- 11.50 שקלים. מחירים אלה גבוהים בצורה משמעותית לעומת המחירים של טוגנים קפואים בארצות כגון: ארה"ב, הולנד או גרמניה.

לין: "זו לא הדרך לעודד תחרות. אין כל הצדקה להטיל מכס כה גבוה ולפגוע בצרכנים. ביטול המכס יפתח את הייצור המקומי לתחרות, יאפשר הרחבת מגוון המוצרים העומדים לרשות הצרכנים בארץ, יגדיל את איכות המוצרים מייצור מקומי ויביא להפחתת מחירים משמעותית לצרכנים".