לין לרה"מ: לפתור העיכובים בתחנות ההסגר למען סחר חוץ תקין

בפנייתו טוען לין בפני רה"מ כי עובדי משרד הבריאות למעשה אינם עושים את עבודתם ומכנה את הנושא "מחדל מתמשך של המדינה במתן שירות בסיסי ליבואני המזון". משרד הבריאות בתגובה: קיים קושי מהותי בגיוס עובדים


00:00 ,04.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בפנייתו טוען לין בפני רה"מ כי עובדי משרד הבריאות למעשה אינם עושים את עבודתם ומכנה את הנושא "מחדל מתמשך של המדינה במתן שירות בסיסי ליבואני המזון". משרד הבריאות בתגובה: קיים קושי מהותי בגיוס עובדים 
 
נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין פנה אתמול בפנייה דחופה אל ראש הממשלה, מר אהוד אולמרט, בנושא עיכובי שחרור המזון בתחנות ההסגר של משרד הבריאות בנמלים.
 
עותקים מפנייתו של לין, אשר הוגדרה על ידו "מחדל מתמשך של המדינה במתן שירות בסיסי ליבואני המזון", הופנו לשר המשפטים דניאל פרידמן, שר הבריאות יעקב בן יזרי, שר התמ"ת אלי ישי, שר האוצר רוני בר-און ושר התחבורה שאול מופז.
 
במכתבו של לין לראש הממשלה מגדיר נשיא איגוד לשכות המסחר את המתרחש בתחנות ההסגר "מחדל", "כשל חמור", ומבקש כי הנושא יידון בישיבת הממשלה הקרובה.
 
לין מזכיר במכתבו לרה"מ כי מאז שהחליאה הפרקליטות להגיש כתבי אישום כנגד עובדי משרד הבריאות בפרשת רמדיה החלו להיווצר עיכובים משמעותיים בשחרור משלוחי מזון מיובא לישראל.
 
לדברי לין, בעקבות החלטת ממשלה שהתקבלה ב-22 ביוני הוסמכו בכירי משרד הבריאות על ידי הממשלה "להוציא הוראה לשחרור משלוחים בהליך מזורז ובמידת הצורך תוך סטייה מנהלים של משרד הבריאות והכל בכפוף לשיקול דעת מקצועי".
 
אלא שלדברי לין, על אף ההנחיות הללו שהוצאו למפקחים בתחנות ההסגר, העיכובים שקיימים כיום בשחרור מזון מהנמלים זהה לעיכובים שהתקיימו לפני החלטת הממשלה בנושא.
 
"למעשה", כותב נשיא איגוד לשכות המסחר לראש הממשלה, "כבר מעל לחצי שנה יבואני המזון נפגעים בצורה קשה ממחדל זה של הרשויות האמונות על מתן שירות בסיסי". לין מוסיף ומציין כי ההשלכות הקשות שיש להתנהלות זאת על המשק, היבואנים והציבור הרחב הינן ברורות.
 
לין שב ומדגיש כי על פניות חוזרות ונשנות למשרד הבריאות שיפתור את הנושא ויביא לסיום העיכובים אינן מניבות שינוי ממשי במצב, וזאת על אף הבטחות חוזרות ונשנות מצד בכירי המשרד. "לאמיתו של דבר" כותב לין, "נורמה בסיסית המחייבת עובדי שירות המדינה לעשות עבודתם אינה מתממשת".
 
בסיום מכתבו מבקש לין מראש הממשלה לדון בנושא בישיבת הממשלה "כך שהמדינה תכיר באחריותה ותפעל לסחר חוץ תקין כמתחייב מיחסי המסחר עם מדינות העולם".
 
תגובת משרד הבריאות: אנו עושים מאמצים נכבדים על מנת לקצר את ההמתנה
 
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "משרד הבריאות ושירות המזון עושים מאמצים נכבדים כדי לקצר ככל שניתן את ההמתנה בתחנות ההסגר למרות אילוצי כוח אדם ואווירת תביעה בעייתית".
 
מדוברות המשרד נמסר כי העיכובים בשחרור המזון נובעים ממספר סיבות בהן השביתה בנמלים אשר האריכה את ההמתנה בשחרור סחורות. עוד נמסר כי פקחי השירות עושים מאמץ לקצר את ההמתנה וכי הם עובדים על פי שיקול דעת מקצועי. "מאז העיכובים ביוני השתנו לא מעט נוהלים המקלים על שחרור סחורות. שחרורים אלה נעשים על פי הערכת סיכונים כשהמטרה המרכזית היא הגנה על בריאות הציבור". כמו כן נמסר ממשרד הבריאות כי ישנם יבואנים אשר אינם מקפידים למלא אחר הנוהלים המחייבים ולכן מתעכב שחרור הסחורות שהם מייבאים. כמו כן, קיים קושי מהותי בגיוס עובדים והכשרתם לעבודת הפיקוח לאור האווירה שנוצרה בעקבות מדיניות התביעה לאחר פרשת רמדיה.
 
דוברת משרד הבריאות מסרה כי "אחד הנושאים העומדים באופן יומיומי על סדר היום של הנהלת משרד הבריאות הוא ההתמודדות עם המשבר. המשרד בוחן פתרונות של שינוי חקיקה ותקנות כדי לפתור את מצוקת הפיקוח וכן אפשרויות לתמרץ מהנדסי מזון ופקחים להתגייס לשירות המדינה. לצערנו, טרם נמצאו התמריצים שישכנעו את המועמדים לבוא לשירות ולהשאיר את העובדים הקיימים במשרותיהם".
 
מדוברות משרד הבריאות התייחסו גם ל"פרשת רמדיה" אשר בעקבות הגשת כתבי האישום בפרשה זאת החלו העיכובים וההאטה בפעילות עובדי משרד הבריאות בתחנות ההסגר וציינו כי "עמדת משרד הבריאות הייתה ונותרה שהעובדים ביצעו כראוי את המוטל עליהם. המשרד תומך בעובדיו ומאפשר להם עבודה מקצועית. משרד הבריאות כאיש אחד עומד מאחורי פעילותם כפקחים שנעשתה על פי נוהלים מתאימים המקובלים בכל העולם".