לין לנתניהו: "יש לערוך רוויזיה במיסוי מוצרי מזון בסיסיים"

כצעד ראשון, דורש להקפיא מיידית את הצו להעלאת שיעורי המכס על מוצרי מזון; לין: "מדובר במיסוי מוצרי מזון מהנצרכים ביותר, המהווים חלק בלתי נפרד מסל המזון של כל משפחה בישראל, בעיקר בקרב משפחות מעוטות יכולת. יש להקים וועדה שתקבע את מוצרי מזון שהמכסים עליהם יופח


00:00 ,18.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כצעד ראשון, דורש להקפיא מיידית את הצו להעלאת שיעורי המכס על מוצרי מזון; לין: "מדובר במיסוי מוצרי מזון מהנצרכים ביותר, המהווים חלק בלתי נפרד מסל המזון של כל משפחה בישראל, בעיקר בקרב משפחות מעוטות יכולת. יש להקים וועדה שתקבע את מוצרי מזון שהמכסים עליהם יופחתו בדומה לתהליך החשיפה בשנות ה- 90"

"יש לערוך רוויזיה במיסוי הייבוא על מוצרי מזון בסיסיים על מנת לחתור לביטול מלא וסופי של המיסוי על מוצרי מזון אלה. מדובר במוצרי מזון מהנצרכים ביותר, המהווים חלק בלתי נפרד מסל המזון של כל משפחה בישראל, בעיקר של משפחות מעוטות יכולת". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בפנייה דחופה לשר האוצר בנימין נתניהו.

כצעד ראשון במסגרת מדיניות זו, מבקש לין מהאוצר להקפיא את הצו להעלאת שיעורי המס האפקטיבי על שורה ארוכה של מוצרי מזון בסיסים.

לין: "יש לקבוע חלוקה של כל מוצרי המזון המיובאים לשתי קבוצות: קבוצה של מוצרי המזון שלגביהם אין יצור מקומי מקביל בישראל - עליהם יבוטל המיסוי לחלוטין וקבוצה של מוצרי מזון המיוצרים במקביל גם בישראל- עליהם יופחתו מסי הייבוא באופן הדרגתי". ע"פ הצעת נשיא האיגוד, תוקם וועדה שתקבע את חלוקת מוצרי המזון לשתי הקבוצות הללו.

פנייתו של נשיא האיגוד לשר האוצר נעשית לאחר פרסום התיקון לצו תעריף המכס, המעלה את שיעורי המכס האפקטיבי בצורה משמעותית על שורה ארוכה של מוצרי מזון בסיסים, כגון: טוגני תפ"א קפואים (צ'יפס), שימורי טונה, תירס מתוק משומר, שמן זית למאכל, פירות ואגוזים משומרים, מיצי פירות, קטשופ ורטבי עגבניות ועוד.

לין: "גם ללא העלאות המכסים האחרונות, שיעורי המכס על מוצרי המזון הבסיסים הם הגבוהים ביותר בעולם המערבי ונעים בדרך כלל סביב 50 אחוזים ויותר. זהו שיעור מכס בלתי נסבל הגורם לתוצאות כלכליות שליליות ביותר".

לין מזהיר כי עליית המכסים תגרום לעליית המחירים לצרכן, הן של המוצרים מיבוא והן של המוצרים מייצור מקומי, וכתוצאה מכך גם עליה במדד המחירים לצרכן. "תיווצר פגיעה קשה בתחרות בשוק המקומי כתוצאה מחסימה או מהגבלת יבוא על כל ההשלכות שיש לכך על המחירים.

"העלאת המכסים אף תגדיל את הריכוזיות הגבוהה בלאו הכי בתחום תעשיית המזון (42.8% משיווק המזון ברשתות ובמינימרקטים הוא של 5 יצרנים גדולים), כשהצרכן יאלץ להתמודד עם מחירים גבוהים ומגוון מצומצם יותר של מוצרים בשווקים", סיכם לין את פנייתו.