לין לנתניהו: "אין לבטל את החישוב הנפרד במס הכנסה לבני זוג העובדים באותו עסק"

נשיא איגוד לשכות המסחר: "לא יתכן במחי יד למחוק רפורמה שהובטחה לציבור לאחר מאבק של שנים ושהיא צודקת בעיקרה רק מחמת נוחות אדמיניסטרטיבית. הצעד האמור מהווה הפליה לרעה של העצמאים לעומת עובדים שכירים"


00:00 ,22.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא איגוד לשכות המסחר: "לא יתכן במחי יד למחוק רפורמה שהובטחה לציבור לאחר מאבק של שנים ושהיא צודקת בעיקרה רק מחמת נוחות אדמיניסטרטיבית. הצעד האמור מהווה הפליה לרעה של העצמאים לעומת עובדים שכירים"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה היום לשר האוצר בבקשה להוציא מהתוכנית הכלכלית את ביטול חישוב המס הנפרד לבני זוג, העובדים באותו העסק או שיש תלות במקור הכנסתם.

"אשה העובדת יחד עם בעלה בעסק משותף ושאינה זכאית לחישוב נפרד של מס, חייבת בשיעור מס שולי גבוה מהרגיל, שכן כל הכנסתה מחושבת עפ"י ההכנסה המשותפת של שני בני הזוג. מדובר בתוספת מס כבדה ומשמעותית. בדרך זו משלמת האישה העובדת בעסק המשותף את שיעורי המס המרביים על מלוא הכנסתה".

לין מציין כי לפי החוק שהיה קיים עד שנת 2002, דרש מס הכנסה כי חישוב נפרד של מס על הכנסת אישה מיגיעה אישית יעשה בתנאי שמקור הכנסתה "אינו תלוי במקור ההכנסה של בן זוגה". במשך שנים רבות הופלה ציבור הנשים העובדות בישראל כתוצאה מהוראת מס זו.

לאחר מאבק ממושך של שנים רבות עם משרד האוצר ודיונים בוועדות הכנסת, נקבע בחוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הוראת שעה) 2000 כי בני זוג יהיו רשאים לתבוע כי ייעשה חישוב נפרד של המס על הכנסתם, אף אם הם מנהלים את עסקם או את משלח ידם יחדיו או ששניהם עובדים באותו מקום עבודה. יישום החוק נדחה למועד מאוחר יותר.

בינואר 2004 בחוק המדיניות הכלכלית בסעיף 69 נקבע כי בני זוג רשאים לבקש כי יעשה חישוב נפרד לגבי הכנסותיהם עד לסכום של 23,040 שקלים. החל משנת המס 2005 אין מגבלה על גובה ההכנסה לגביה רשאים בני הזוג לבקש כי ייעשה להם חישוב מס נפרד. כעת, בתוכנית הכלכלית 2005, מבקש האוצר לחזור לנקודת ההתחלה ולבטל את האפשרות לחישוב נפרד לבני זוג שקיימת תלות במקור הכנסתם.

לין: "מדיניות זו של האוצר מגלמת גישה לפיה ניתן למחות במחי יד רפורמה שהובטחה לציבור שמטרתה ביטול העיוותים במס הכנסה. אי יישום חוק זה פוגע בציבור הנשים שרוצות לעבוד בעסק המשפחתי ועומד בסתירה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. וכל זאת, בגלל טעמים של נוחות אדמיניסטרטיבית של מנגנון המס".