לין: ללא מסלול התעסוקה כציר מרכזי אין ערך לחוק עידוד השקעות הון

נשיא איגוד לשכות המסחר: "על שרי האוצר והתמ"ת להשתחרר מהתפיסה שהצמיחה במשק תלויה בעידוד סלקטיבי של התעשייה, ולהתאים עצמם להתפתחויות באיחוד האירופי"


00:00 ,16.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר: "על שרי האוצר והתמ"ת להשתחרר מהתפיסה שהצמיחה במשק תלויה בעידוד סלקטיבי של התעשייה, ולהתאים עצמם להתפתחויות באיחוד האירופי"
 
"התפיסה שעמדה בבסיס חוק עידוד השקעות הון לעניין הגברת התעסוקה כשלה כשלון חרוץ. יש לשנות את החוק כך שמסלול התעסוקה יהווה תנאי הכרחי לקיומו וישמש כחלק מהחוק ולא כפרק נפרד, מאחר והוא הכלי החשוב ביותר שיש היום למשק כדי להגדיל את היצע המשרות באזורים בעייתיים".
 
כך עולה מפנייה של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לבנימין נתניהו, שר האוצר ולאהוד אולמרט, שר התמ"ת.
 
לין דורש שיעשו שינויים בחוק המוצע, בכדי להגדיל את אפשרויות התעסוקה, "הצעת החוק היום אינה משרתת את המטרה המרכזית של הכלכלה הישראלית שהיא גידול במספר העובדים". בהתייחסו לתקציב המיועד למסלול התעסוקה, אמר לין כי תקציב של 400 מיליון ש"ח או העסקת 4,500 עובדים (הגבוה מבניהם) נמוך מדי ויש להגדילו.
 
כיום מגזר המסחר והשירותים מהווה כ- 62 אחוזים מהתוצר העסקי, ומציע כ- 44 אחוזים מסך המשרות במשק - זאת לעומת 14 אחוזים המוצעות ע"י התעשייה. "מתן תמיכה לעסקים הנמנים על ענפי המסחר והשירותים, תעודד הקמת עסקים 'מסוג אחר' להתמקם או להעביר חלק מפעילותם לאזורים המועדפים", ציין לין.
 
כחיזוק לדרישת האיגוד, אגף הכלכלה ניתח את תוצאות המחקר שנערך בביטוח לאומי בנוגע ליישום חוק עידוד המגזר העסקי בשנים 1991-1995. כזכור, חוק זה פעל על המגזר העסקי כולו ולא באופן סלקטיבי על התעשייה. מהמחקר עולה כי 44 אחוזים מהתמריץ שולם לגיוס עובדים בענפי המסחר והשירותים זאת לעומת 37 אחוזים ששולמו לגיוס עובדים בענפי התעשייה.
 
לין דרש בנוסף להפחית את רף המינימום של גיוס עובדים, וטען כי הגבלת מינימום גבוהה למספר העובדים המגויסים לאותה חברה באזורים השונים, כמו 25 עובדים או 20% ממספר העובדים הקיים (הגבוה מביניהם) בפריפריה הרחוקה, הינה מציאותית רק בחברות גדולות המעסיקות מאות עובדים. גם ניסיון העבר מוכיח כי בהפעלת חוק עידוד המגזר העסקי 41 אחוזים מהמעסיקים גייסו עד 4 עובדים נוספים וכ- 36 אחוזים מהמעסיקים גייסו בין 5 ל- 20 עובדים נוספים בלבד.
 
כמו כן, איגוד לשכות המסחר דורש לבטל את מנגנון המכרז המוצע בחוק ובמקומו להקים ועדה שתכלול נציגים מהמגזר העסקי וממשרדי האוצר והתמ"ת, במטרה לבחון את פוטנציאל הגידול בחברות המגישות את ההצעות.