לין: לחייב מנהלי חברות רשלניים המבקשים להפעיל את 'צאפטר 11' הישראלי באחריות אישית

נשיא איגוד לשכות המסחר העביר לשרת המשפטים הצעה לשינוי חוק החברות שתחייב בעלים של חברה השואפים להגיע להסדר נושים, להשיב כספים לקופת החברה


00:00 ,20.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר העביר לשרת המשפטים הצעה לשינוי חוק החברות שתחייב בעלים של חברה השואפים להגיע להסדר נושים, להשיב כספים לקופת החברה
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, העביר לשרת המשפטים, ציפי ליבני, הצעה לתיקון חוק החברות באופן שיאפשר לחייב מנהלים ובעלי מניות בחברות הנמצאות בהליכי הקפאה להשיב לקופת החברה סכומים שהם הוציאו ממנה.
 
לטענת לין, כיום יש התייחסות לאחריותם של המנהלים ובעלי המניות רק בשלב פירוק החברה, אך אין בחוק כל התייחסות לאחריותם כאשר החברה נמצאת בהליכי הקפאה, למרות שהתנהגותם ומחדליהם של אותם בעלי מניות ונושאי משרה, בחלק לא מבוטל של המקרים, הם שהובילו את החברה להיזקק להגנת בית-המשפט.
 
לין: "אין סיבה לפער העצום בהתייחסות השלמה והמקיפה של המחוקק לאחריות בשלב הפירוק לבין שתיקתו בשלב הקפאת ההליכים. חלל זה יש לסגור" אומר לין ומוסיף כי  הנפגעים העיקריים הם נושי החברה. "חייבים למנוע את המצב שבו רק הנושים משלמים את מחיר הכישלון או המחדל של מנהלי החברה. מאחר והם נאלצים להסתפק במחיר מופחת, לעיתים משמעותית, מזה שסוכם עליו בעת הזמנת אותם שירותים או מוצרים".
 
לין טוען כי הסדר הקפאת ההליכים והליך הפירוק נועדו שניהם לטפל בחברה שנקלעה לקשיים, בהבדל של חומרת מצוקת החברה. "בשני המקרים ראוי לשדר מסר חד משמעי בדבר האחריות האישית של היזמים, המייסדים ונושאי המשרה ולתת בידי בית-המשפט את אותם הכלים המתאימים ביותר לטפל בבעיה".
 
לין אומר כי השינוי בחוק החברות, המוצע ע"י האיגוד, ישנה לטובה את המצב המשפטי הקיים במספר מישורים מהותיים: "השינוי יסתום את הפרצה הקיימת כיום בחוק החברות ויציב בלם בפני הגעה למצב בו הנושים ישאו באחריות למחדל המנהלים. בנוסף, הוא ישפר את מצב הנושים שיזכו, במקרים המתאימים, להשבת כספים ונכסים לקופת החברה".
 
זאת ועוד אומר לין שהשינוי ייעל וישדרג את ניהול החברות, מכיוון שכל מעשה של אותם יזמים, מייסדים ונושאי משרה בחברה ייבחן בזכוכית מגדלת על רקע הידיעה שלהתנהגות רשלנית ובלתי הוגנת יש מחיר. ולבסוף, ולא פחות חשוב, יופחת העומס מבתי-המשפט שכן פחות חברות תגענה למצב שבו הן תבקשנה את הגנתו.