לין לאיתן רוב: ההצעה לביטול הפטור על מענקי פרישה שגויה

"ההצעה לבטל את הפטור ממס על מענקי פרישה שאינם קצבאות היא הצעה שגויה, בלתי הוגנת ובעלת היבטים כלכליים וחברתיים שליליים רבים". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בפנייה לאיתן רוב בעקבות הצעת האוצר לבטל את הפטור ממס על פיצויי פיטורין, שיצברו החל


00:00 ,08.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"ההצעה עומדת בסתירה מוחלטת להכרזות על חשיבות הפחתת נטל המס הישיר ולמדיניות האוצר הנגזרת מכך"

"ההצעה לבטל את הפטור ממס על מענקי פרישה שאינם קצבאות היא הצעה שגויה, בלתי הוגנת ובעלת היבטים כלכליים וחברתיים שליליים רבים". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בפנייה לאיתן רוב בעקבות הצעת האוצר לבטל את הפטור ממס על פיצויי פיטורין, שיצברו החל משנה הבאה.

אוריאל לין: "עבור ציבור רחב של שכירים, פיצויי הפיטורין הם עיקר ההון שהם יוצרים במהלך כל שנות עבודתם. גם כיום פיצויים אלה ממוסים החל מרמת הכנסה לא גבוהה יחסית. אסור לשכוח שלמעלה מ- 1.1 מיליון שכירים במשק אינם כלולים כיום בהסדרי פנסיה כלשהם (שהצעת האוצר אינה חלה עליהם). לא רק ששכירים אלה מצויים במעמד נחות לעומת עמיתיהם בעלי הסדרי פנסיה, אלא שמעתה הסכומים האמורים לשמש שכירים אלה לאחר גיל הפרישה ימוסו. משמעות הדבר - פגיעה קשה ביכולת הקיום ובאיכות חייהם של שכירים אלה בארץ".

עוד מציין נשיא האיגוד בפנייתו, כי ההצעה תכביד באופן משמעותי את נטל המס על השכבות החלשות ושכבות הביניים, שעליהן מוטל גם כיום נטל המס היחסי הכבד ביותר. השכבות החלשות ישלמו מס גם על סכומי פיצויים נמוכים יחסית ואילו שכבות הביניים, המשלמות היום ממילא מס בשיעורים שוליים גבוהים של 45 אחוזים, הם אלה שיישאו בנטל המס הנובע מהגזרה החדשה.

לין: "בשנים האחרונות נשחקו מאוד דמי האבטלה. סכומים אלה מהווים, לעיתים (יחד עם כספי הפיצויים) את מקור קיומם היחיד של הנפלטים ממעגל התעסוקה. ביטול הפטור יהווה החמרה נוספת במצבם ויפגע בעיקר במבוגרים שיפוטרו או אלה שיגיעו לגיל פרישה".

לין מוסיף כי יישום ההצעה החדשה עומד בסתירה מוחלטת להכרזות על חשיבות הפחתת נטל המס הישיר ולמדיניות האוצר הנגזרת מכך, לפיה נטל המס הישיר על השכבות החלשות ושכבות הביניים ילך ויפחת עם השנים.