לין: יש להכיל הטבות מס לעובדי משמרות על כלל המשק ולא רק על התעשייה

"מגזר המסחר והשירותים הוא זה שטומן את הפוטנציאל הגדול ביותר להגדלת התוצר העסקי והן לקליטת מועסקים חדשים ויצירת מקומות עבודה במשק"


00:00 ,28.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"מגזר המסחר והשירותים הוא זה שטומן את הפוטנציאל הגדול ביותר להגדלת התוצר העסקי והן לקליטת מועסקים חדשים ויצירת מקומות עבודה במשק"

"יש להכיל את הטבות המס לעובדי משמרות על כלל העובדים במשק ולא רק על אלו המועסקים בענפי התעשייה", כך אומר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בפניה לחברי וועדת הכספים. לין מצין כי על פי המצב החוקי הקיים, ניתן זיכוי של 15 אחוזים במס המשולם ע"י היחיד בגין הכנסה הנובעת מעבודה במשמרת שניה או שלישית, כשמדובר בעובדים במפעלי תעשיה בלבד.

לין: "מתן העדפה סלקטיבית רק לעובדים במגזר התעשייתי מנוגדת למגמות הכלכליות של השנים האחרונות. מגזר המסחר והשירותים הוא זה שטומן את הפוטנציאל הגדול ביותר להגדלת התוצר העסקי והן לקליטת מועסקים חדשים ויצירת מקומות עבודה במשק. מתן הטבות רק לעובדי תעשייה יפגע בהשגת היעד הלאומי החשוב ביותר של יצירת מקומות עבודה חדשים והורדת שיעור האבטלה.

לין מוסיף כי בהשוואת 5 השנים האחרונות בין המגזרים השונים, עולה שענפי המסחר והשירותים הוסיפו כ- 140 אלף משרות שכיר, בעוד שהתעשייה הצטמצמה ב- 35 אלף משרות שכיר. חלקם של ענפי המסחר והשירותים בתוצר העסקי עלה מ- 55 אחוזים ב- 1990 ל- 63 אחוזים ב- 2003. לעומת זאת חלקו של מגזר התעשייה בתוצר העסקי פחת מ- 29 אחוזים ל- 26 אחוזים במשך אותה תקופה.

"אין היום כל הצדקה לאפליה או לאבחנה כלשהי בין עובדים במשק. עובד הוא עובד ולא משנה מהו מקום עבודתו. ודאי שאין מקום לקביעה הנגזרת מהמצב החוקי הקיים, לפיה עובדי יצור תורמים למשק יותר מעובדים המועסקים במקומות עבודה אחרים. המצב הקיים מהווה התעלמות מהתמורות האמיתיות המתרחשות היום בכלכלה העולמית", מציין לין.

במסמך שהועבר היום לחברי וועדת הכספים מצוין עוד, כי הטבות מס לעובדים במשמרות בשאר מגזרי המשק, יהוו תמריץ חיובי למאמץ ולהגדלת ההכנסה הפנויה של עובדים, בעיקר של אלה המצויים ברמות הכנסה נמוכות. הקלות המס יגדילו את התמריץ לעבודה באותם מקומות עבודה, שכאמור מהווים כיום את הבסיס לצמיחה וליזמות עסקית, ובכך גם יביאו להתייעלות, לשיפור הפריון במשק כולו ולהאצת תהליך הצמיחה. "הרחבת הזיכוי משתלבת גם במגמה החיובית של הפחתת נטל המס במשק, בעיקר של אלה המצויים ברמות הכנסה נמוכות", סיכם לין.