לין: חוק עידוד השקעות הון הוא חוק מפלה שלא יתרום לגידול בתעסוקה

נשיא איגוד לשכות המסחר: "דווקא אותו חלק של המגזר העסקי בו קיים פוטנציאל לגידול במספר העובדים אינו נהנה מהחוק. החוק מבוסס על תפיסה אנכרוניסטית שעבר זמנה"


00:00 ,29.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא איגוד לשכות המסחר: "דווקא אותו חלק של המגזר העסקי בו קיים פוטנציאל לגידול במספר העובדים אינו נהנה מהחוק. החוק מבוסס על תפיסה אנכרוניסטית שעבר זמנה"

"השקעות חדשות בתעשייה חשובות מאד, אולם צמיחת המשק לא עוברת דרך החוק לעידוד השקעות הון אלא דרך עידוד המגזר העסקי כולו – כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בהתייחסו לוויכוח המתנהל בנושא.

לטענת לין, מדובר בחוק מפלה שכן מרביתו של המגזר העסקי אינו זוכה להטבות ומשום כך תרומת החוק לתעסוקה הייתה ותהיה דלה ביותר.

"החוק מתעלם משתי עובדות עיקריות: הראשונה, שענפי המסחר והשירותים מהווים כ- 62 אחוזים מהתוצר העסקי. השנייה, שהמגזר התורם לגידול בכח העבודה הוא דווקא מגזר המסחר והשירותים ולא התעשייה. החל משנת 1998 נוצרו בענפי המסחר והשירותים כ- 142 אלף מקומות תעסוקה בעוד שבתעשייה ירדו מספר מקומות התעסוקה בתקופה זו ב- 34 אלף משרות. דווקא ענפי המסחר והשירותים שאינם נהנים מהטבות החוק הם הגורם המרכזי ליצירת מקומות העבודה והתוצר במשק".

לין מציע שבמקום לתת עידוד נקודתי למפעלים בודדים בתהליך בירוקרטי, שהוכח מספר רב של פעמים שאינו עומד במבחן הכדאיות הכלכלית, עדיף כיום לתת עידוד כולל ובלתי סלקטיבי למגזר העסקי כולו וזאת ע"י הפחתת מס החברות.

לין: "איגוד לשכות המסחר ערך בדיקה מקיפה של ביצועי החוק על פני שנות העבר והתועלות שהופקו ממנו. אין ספק כי יש מקום לסייע לקידום הייצוא, לחזק את עיירות הפיתוח ולהגביר את התעסוקה במשק. כל אלו הנן משימות לאומיות כלכליות חשובות ביותר.

"אולם, מול תפיסת עידוד מפעלית, נקודתית ובירוקרטית, יש להעניק משקל רב יותר לצרכי המגזר העסקי כולו ולהעריך נכונה את תרומתו של מגזר זה ליצירת מקומות העבודה ולצמיחת המשק".

לין מציין כי הרחבת האיחוד האירופי יצרה מגמה של משיכת השקעות זרות, בדרך של הפחתת מס חברות המשפיעה על כל המגזר העסקי ולא בדרך של חוקי עידוד השקעות הון. 10 המדינות שהצטרפו לאיחוד הורידו את מס החברות ובממוצע מס החברות במדינות אלו עומד כיום על 19 אחוזים. אוסטריה אף התאימה עצמה לשינויים בשוק והורידה את מס החברות ל- 25 אחוזים.

"מדינת ישראל לא יכולה יותר להתעלם ממגמה זו, אחרת תאבד חלק גדול מההשקעות הזרות", סיכם לין את דבריו.