לין: התנהלות בנק ישראל בכל הקשור בביטול מטבע 5 אגורות מדאיגה ביותר

נשיא איגוד לשכות המסחר: בנק ישראל הצהיר על חיסכון של 1.7 מיליון ₪ מדי שנה אך בפועל החיסכון לבנק אינו עולה על 600,000 ₪


00:00 ,21.01.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר: "בנק ישראל הצהיר על חיסכון של 1.7 מיליון ₪ מדי שנה אך בפועל החיסכון לבנק אינו עולה על 600,000 ₪ זאת מול נזקים למגזר העסקי אותם לא טרח לאמוד"
 
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, העביר הבוקר, בכנס של ענף הקמעונאות בישראל, ביקורת חריפה על התנהלות בנק ישראל בכל הקשור לביטול מטבע 5 אגורות: "בנק ישראל לא עשה עבודת הכנה מוקדמת ולא בדק את ההשלכות של ביטול מטבע 5 אגורות על המגזר העסקי, כפי שניתן היה לצפות ממוסד מכובד ועתיר כח אדם".
 
לין הדגיש כי עצם ההחלטה לבטל את מטבע 5 אגורות שגויה מיסודה. "יש להטיל ספק על עצם ההצדקה של ביטול המטבע. בנק ישראל הצהיר על חיסכון של 1.7 מיליון ₪ מדי שנה, אך בפועל החיסכון לבנק אינו עולה על 600,000 ₪, שכן אם היו משנים את הסגסוגת של המטבע, העלות של כל מטבע לא הייתה מגיעה ליותר מ- 6 אגורות בלבד".
 
"לעומת זאת, בנק ישראל לא לקח בחשבון כי לעצם השינוי יש עלות לא מעטה המוטלת על כתפי המגזר העסקי, ולא בדק או פירט מהי העלות של התאמת הקופות הרושמות בחנויות וברשתות".
 
"במיוחד מפתיעה העובדה שבנק ישראל לא לקח בחשבון את הוראות חוק הפיקדון על מיכלי משקה, בו מצוין במפורש כי ההחזר הכספי על מיכלי משקה עד חצי ליטר הוא 0.25 אגורות." זאת ועוד, הטענה שהסכום יכול להישאר נקוב על 5 אגורות, למרות שהמטבע יצא ממחזור העסקים, אינה מהווה פתרון.
 
לטענת לין, "הנושא הובא לדיון במועצה המייעצת של בנק ישראל, אך על-פי סעיף 31 לחוק בנק ישראל, למועצה יש סמכות לשינוי הסגסוגת של המטבע בלבד. למועצת בנק ישראל אין סמכות להוציא מטבע מהמחזור."
 
כזכור, בתאריך 1.1.08 אישרה ועדת הכספים של הכנסת את צו בנק ישראל (ביטול מעות), התשס"ח - 2008, אשר פורסם ברשומות בתאריך 3.1.08. צו זה קובע שהמטבע בערך נקוב של 5 אגורות יחדל מלהיות חוקי בישראל החל מ- 1.1.08.
 
בעקבות זאת, לין שיגר פניה דחופה אל פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, על-פיה: "אני מבקש שתפעל על פי סמכותך בהתאם לסעיף 32 לחוק בנק ישראל, ותבקש מוועדת הכספים של הכנסת לדחות בחודשיים את כניסתו לתוקף של צו זה עד 1.3.08."