לין: התמ"ת יביא לממשלה הצעת החלטה להותיר את מכון התקנים כגוף היחיד לביצוע בדיקות תקן בייבוא

"הובא לידיעתנו כי משרד התמ"ת גיבש המלצה להותיר את מכון התקנים כגוף המוסמך היחיד לבצע את בדיקות התקן בייבוא", אמר נשיא איגוד לשכות המסחר


00:00 ,08.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא איגוד לשכות המסחר פנה בדחיפות לשר התמ"ת, לשר האוצר ולחברי וועדת השרים לענייני כלכלה למניעת אישור ההחלטה בממשלה. "ההצעה נועדה לסכל צו על תנאי שניתן בבג"צ ושהורה לתמ"ת לנמק מדוע לא יתוקן צו יבוא חופשי להפעלת מעבדות נוספות. מדובר בהצעה קוטבית למדיניות הממשלה וסותרת מגמת ההשתלבות באירופה הרחבה", אמר לין

"הובא לידיעתנו כי משרד התמ"ת גיבש לאחרונה המלצה להותיר את מכון התקנים כגוף המוסמך היחיד לבצע את בדיקות התקן בייבוא. המלצה זו תובא בקרוב לדיון בממשלה". כך חושף היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. לדבריו, מדובר בהמלצה הנוגדת לחלוטין שתי החלטות קודמות של הממשלה, שקבעו כי בנוסף למכון התקנים יוכלו לבצע את בדיקות היבוא גם מעבדות בדיקה מאושרות נוספות. החלטות אלה טרם בוצעו עד היום.

לין פנה בסוף השבוע בדחיפות לשר התמ"ת, אהוד אולמרט, לשר האוצר בנימין נתניהו ולחברי ועדת השרים לענייני כלכלה, על מנת שיתנגדו לאישור ההצעה בממשלה. "אני משוכנע שהגשת ההצעה, כל שכן אישורה, היא משגה חמור שיפגע במשק. מכון התקנים נמנה על המונופולים הציבוריים, הפוגעים קשות במגזר העסקי ובסופו של דבר בציבור כולו. הצעה זו גם מנוגדת למדיניות הממשלה וסותרת את המגמה המרכזית במדיניות זו לביטול מונופולים, עידוד התחרות והורדת נטל העלויות על המגזר העסקי".

לין מציין עוד, כי יתכן וההצעה נועדה לסכל צו על תנאי שניתן בבג"צ בתחילת ינואר השנה, בתגובה לעתירת האיגוד. צו זה הורה למשרד התמ"ת ולמכון התקנים לבוא ולנמק מדוע לא יתוקן צו יבוא חופשי, כך שגם מעבדות מאושרות יוכלו לבצע את בדיקות התקן בייבוא, בנוסף למכון התקנים. יתכן, מוסיף לין, כי הסיבה להצעה הינו הרצון לבטל את המשקל אשר יש להחלטות הממשלה הקודמות בדיוני בג"צ.

עוד מציין לין בפנייתו לשרים כי "מכון התקנים הישראלי מהוה כיום החסם הכמעט יחידי בייבוא, המונע את השלמת התהליך החיובי של חשיפת המשק לתחרות אמיתית. חסם זה בא לידי ביטוי באמצעות נהלי בדיקה מפלים, באמצעות תעריפים גבוהים ומופרזים ובאמצעות דרישות ונהלים ביורוקרטיים מכבידים. מדובר בהצעה קוטבית למדיניות הממשלה וסותרת מגמת ההשתלבות באירופה הרחבה".

"במציאות הקיימת, המונופול של מכון התקנים גורם לבזבוז מט"ח, לייקור עלויות וכתוצאה מכך מוצרים, ליצירת עיוותים במערכות המחירים במשק, לשמירת מעמדם המונופוליסטי של יצרנים לא מעטים, לפגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל ולפגיעה ברווחת הצרכנים" מסכם לין.