לין: הצעת החוק להגבלת זכות השביתה - המעט שאפשר לעשות בכדי להחזיר המשק לשפיות

"הצעת החקיקה של שר המשפטים, ח"כ יוסף לפיד, הינה המעט שצריך לעשות בכדי להחזיר את המשק הישראלי לשפיות ולאיזון אינטרסים" כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה, שצפויים לדון היום בהצעת החקיקה


00:00 ,14.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
על שרי הממשלה וחברי הכנסת לעשות את המוטל עליהם כדי להגן על האינטרס הציבורי ולהצביע בעד העברה מהירה של החקיקה

"הצעת החקיקה של שר המשפטים, ח"כ יוסף לפיד, הינה המעט שצריך לעשות בכדי להחזיר את המשק הישראלי לשפיות ולאיזון אינטרסים" כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה, שצפויים לדון היום בהצעת החקיקה.

לין טען שעל-פי כל ראייה אובייקטיבית, זכות השביתה בישראל חרגה מכל פרופורציות והפכה להיות אחד המשפיעים השליליים ביותר, הבולמים את צמיחת המשק. "על שרי הממשלה וחברי הכנסת לעשות את המוטל עליהם כדי להגן על האינטרס הציבורי, ולא להיכנע לדמגוגיה סוציאלית מנופחת וריקה מתוכן. עליהם להצביע בעד העברה מהירה של החקיקה".

לדברי לין, בשנה הקודמת הפסיד המשק יותר מ- 4.8 מיליארד ש"ח תוצר, שהם 1.5 אחוז מכלל התוצר העסקי. בנוסף, רמת השביתות בישראל יחסית לכל מיליון איש, היא דמיונית וגבוהה עשרות מונים יותר מכמות ימי השביתה במדינות אחרות: בעוד שבגרמניה נספרים 41 שובתים על כל מיליון תושבים, בממוצע לשנים 2000-1997, ובקנדה נספרים 4756 שובתים על כל מיליון תושבים, הרי שבישראל נספרים 47,714 שובתים (מקור: ILO - International Labor Organization, הלמ"ס, ארגון IASPS).

לין הוסיף כי הגבלת זכות השביתה מקובלת היום במרבית מדינות העולם, אם בדרך של חקיקה ואם בדרך של פסיקה. "בישראל זכות השביתה הפכה להיות מעין מיתוס. משפטנים מטעים את הציבור בטענה כי זכות השביתה היא זכות יסוד, בעוד שלאמיתו של דבר חופש השביתה הינו בעצם אמצעי מאבק בלבד".

"הצעת שר המשפטים מצומצמת ביותר. יש לאסור כלל את חירות השביתה בנמלי הים ובבתי החולים, כשם שהיא אסורה על אלה המשרתים בצה"ל ובמשטרה" הדגיש לין.