לין: המשק הישראלי מוכן לחשיפה ליבוא מתחרה

איגוד לשכות המסחר הגיש לאוצר ולתמ"ת תוכנית מקיפה להמשך חשיפת המשק הישראלי ליבוא מתחרה. לין: "התוכנית תחזק את כושר התחרות של המשק, תוזיל עלויות לצרכנים ותבלום לחצים אינפלציוניים"


00:00 ,26.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר הגיש לאוצר ולתמ"ת תוכנית מקיפה להמשך חשיפת המשק הישראלי ליבוא מתחרה. לין: "התוכנית תחזק את כושר התחרות של המשק, תוזיל עלויות לצרכנים ותבלום לחצים אינפלציוניים"
 
איגוד לשכות המסחר הגיש לשרי התמ"ת והאוצר תוכנית מקיפה שגובשה לאחרונה באיגוד, שנועדה להגביר את כושר התחרות של המשק ולהצעיד קדימה את כלכלת ישראל בכלכלה עולמית.
 
התוכנית כוללת שורה של צעדים חיוניים שמשמעותם הקלות נוספות בתהליכי היבוא לישראל. הדגש הוא על נושאים בעלי חשיבות מעשית, שאינם דורשים הוצאה תקציבית.
 
לדברי אוריאל לין, נשיא האיגוד: "המשק הישראלי נמצא בתנופת צמיחה. תקופה זו היא המתאימה ביותר לבצע מהלך נוסף בחשיפת המשק ליבוא מתחרה. מהלך זה יגביר את כושר התחרות של המשק הישראלי בכלכלה הגלובלית, יסייע בהורדת מחירי המוצרים לכלל הצרכנים, יבלום הליכים אינפלציוניים ויפחית עלויות לייצור מקומי".
 
יודגש כי בדו"ח האחרון של ארגון הסחר העולמי ה- WTO, שהתפרסם בסוף 2005, יש המלצה לישראל להמשיך ברפורמות המבניות, להוריד מכסים על יבוא חקלאי ולבטל את הפער בין שיעורי המכס המופיעים בתעריף המכס הישראלי לבין שיעורי המכס בפועל.
 
לין: "ניסיון העבר מוכיח שמאז אימצה ישראל מדיניות של צמצום ההגנות על הייצור המקומי והעמדתו בפני תחרות גלובלית, צעד המשק קדימה, התייעל במידה ניכרת והפגין חוסן כלכלי הזוכה להערכה בעולם כולו".
 
רק לאחרונה פרסם ארגון ה- IMD את ממצאיו באשר לחוסנה הכלכלי של ישראל והיא כיום מדורגת במקום 25 מתוך 61 מדינות."הישג זה הינו במידה רבה תוצאה של תהליך החשיפה שהחל כבר בתחילת שנות ה- 90".
 
המלצות איגוד לשכות המסחר, להמשך תהליך חשיפת המשק לתחרות ולהאצת צמיחתו, כוללות, בין היתר, הפחתת מכסים על מוצרי תעשייה מיובאים (כל המוצרים פרט למוצרי מזון וחקלאות) מארצות עמן אין לישראל הסכמי אזור סחר חופשי, התאמת שיעור המכס המרבי על מוצרי מזון וחקלאות מיובאים כפי שהוא מופיע בתעריף המכס הישראלי, לשיעור בפועל.

כיום שיעורי המכס המרביים המופיעים בתעריף יכולים להיות מדהימים עד כדי דמיוניים: עד 255% על יבוא דבש, עד 560% על יבוא תמרים, כשבפועל שיעור המכס עליהם הוא רק 50%, ביטול ההיטל המיוחד (בטחה) על יבוא שמני מאכל, (4% ביבוא מארה"ב והאיחוד האירופי ו- 7% מארצות אחרות). היטלים אלה גורמים לייקור תשומות הייצור למוצרי מזון המכילים שמן מאכל ולייקור מוצרים אלה לצרכן הסופי, השוואת גובה אגרת הרציף בין היבוא לבין היצוא או לחילופין להטיל אגרה בשיעור אחיד על פי משקל או נפח המשלוח.

כיום, היבוא מופלה לרעה לעומת היצוא ובפועל קיים מימון צולב בטיפול ביצוא על ידי האגרה הגבוהה יותר המוטלת על היבוא, אימוץ תקינה בינלאומית בארץ בצורה מהירה ככל האפשר ובכל התחומים.