לין: היעד המרכזי בתקציב 2005 – הגדלת שיעור ההשתתפות בכח העבודה

איגוד לשכות המסחר הגיש היום מסמך מקיף למשרד האוצר ובו המלצות שלפיהן תקציב 2005 חייב להתבסס על שלושה מרכיבים עיקריים: המשך צמצום גודלו של המגזר הציבורי, הגדלת ההשתתפות בכח העבודה והמשך הפחתת נטל המס הכולל (ישיר ועקיף)


00:00 ,25.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"פחות מ- 18 אחוזים מהתקציב המוצע מיועדים לפעילות מבוססת צמיחה"

איגוד לשכות המסחר הגיש היום מסמך מקיף למשרד האוצר ובו המלצות שלפיהן תקציב 2005 חייב להתבסס על שלושה מרכיבים עיקריים: המשך צמצום גודלו של המגזר הציבורי, הגדלת ההשתתפות בכח העבודה והמשך הפחתת נטל המס הכולל (ישיר ועקיף)

"מהנתונים עולה כי מעל 82 אחוזים בתקציב מממנים את הוצאות הביטחון, הרווחה, הבריאות, החינוך והחזר הלוואות. רק כ- 18 אחוזים יוותרו בתקציב לפעילות היוצרת צמיחה והשקעות". כך אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בהתייחסו לנתונים. לין הוסיף: "תקציב 2005 משקף את הגיבנת של מבנה המשק, אותה אנו סוחבים במשך שנים רבות. הגיע הזמן לשנות את תמהיל תקציב המדינה על מנת לאפשר צמיחה ארוכת טווח".

לין: "בבניית מרכיבי התקציב לשנת 2005, מוטלת על משרד האוצר האחריות לשינוי המבנה הכלכלי של המשק, כך שתתאפשר צמיחה אמיתית ארוכת טווח. יש לנו היום את ההזדמנות לעשות מפנה שיביא לשגשוג".

בהמלצותיו מציין האיגוד, כי בישראל כיום לא יותר מ- 2.3 מיליון משרות שכיר, מתוכם כ- 800,000 משרות במגזר הציבורי, כ- 330,000 משרות בתעשייה וכ-1 מיליון משרות במגזר המסחר והשירותים.
לין: "כל שני עובדים במגזר הפרטי 'נושאים על גבם' עובד במגזר הציבורי. זהו עול כבד מדי שאותו לא יכול המגזר הפרטי להמשיך ולשאת. מצב זה קיים רק במדינות מפגרות ונחשלות".

לין הוסיף כי שיעורי האבטלה במשק הינם למעשה בנתוני חסר, כיוון שכ- 44 אחוזים מהאוכלוסייה בגיל העבודה אינה עובדת, וגם לא רוצה לעבוד. "שיעור ההשתתפות בכח העבודה הנמוך בישראל, הינו הגורם המרכזי לכך שהתוצר לנפש כאן נמוך מאוד בהשוואה לארצות אירופה. זוהי בעיה מבנית שחייבת להיפתר בשנים הקרובות. על משרדי האוצר והתמ"ת להאיץ את יישום מודל ויסקונסין ולהרחיב את מנגנון מציאת העבודה למקבלי הבטחת הכנסה".

באשר להפחתת נטל המס הכולל, הציע לין לשר האוצר להאיץ את הרפורמה במס הישיר, לבצע הפחתה מיידית של מס החברות כבר בשנה הקרובה ולבטל כל העדפות סקטוריאליות (עבודה במשמרות, חוק עידוד השקעות הון). "מדינת ישראל חייבת להמשיך ולשפר את מיצובה בכלכלה העולמית. בתוך כך, אנו חייבים להתאים את עצמנו להפחתת מס החברות באיחוד האירופי ולהשפעתו המכרעת על משיכת השקעות זרות למדינות אלו" .