לין: החלטת ועדת הכספים לאשר את העלאת המכסים על מוצרי מזון מנותקת מהמציאות

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בתגובה להחלטת ועדת הכספים של הכנסת להעלות את המכסים על מוצרי מזון בסיסיים: "נוכח דוח העוני האחרון ניתן היה לצפות מחברי ועדת הכספים כי יתנגדו לכל העלאת מכסים על מזון שברובו בסיסי. מדובר במוצרי מזון מהנצרכים ביותר, המהווי


00:00 ,08.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בתגובה להחלטת ועדת הכספים של הכנסת להעלות את המכסים על מוצרי מזון בסיסיים: "נוכח דוח העוני האחרון ניתן היה לצפות מחברי ועדת הכספים כי יתנגדו לכל העלאת מכסים על מזון שברובו בסיסי. מדובר במוצרי מזון מהנצרכים ביותר, המהווים חלק בלתי נפרד מסל המזון של כל משפחה בישראל, בעיקר של משפחות מעוטות יכולת".
 
מבדיקת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר לגבי מחיריהם של מוצרי המזון שעליהם מבקשים לעלות את שיעור המכס, עולה כי סל מוצרי מזון ממוצע גבוה ב- 50 אחוזים מזה שבאנגליה ויקר יותר ב- 47 אחוזים לעומת מחירי אוסטרליה. בבדיקה פרטנית של מוצרי מזון נמצא כי סרדינים במים נמכרים במחיר הגבוה פי 2 מהמחיר באנגליה, דבש נמכר במחיר הגבוה פי 1.6 מהנמכר באוסטרליה וצ'יפס קפוא נמכר במחיר הגבוה פי 3.7 ממחיר מוצר דומה בקנדה. עוד עולה מהבדיקה כי שיעור המכס על דבש טבעי מיובא מגיע עד לגובה של 255 אחוזים ועל גרעיני תירס לפופקורן מוטל מכס עד לגובה של 114 אחוזים!
 
לין הוסיף כי "גם ללא העלאת המכסים, שיעורי המכס על מוצרי המזון הבסיסים הם הגבוהים ביותר בעולם המערבי ונעים בדרך כלל סביב 50 אחוזים ויותר. זהו שיעור מכס בלתי נסבל הגורם לתוצאות כלכליות שליליות ביותר, כשאת פערי המחיר נאלצים לשלם הצרכנים".