לין: "הדרך הטובה ביותר לעודד השקעות הון הינה ביטול מרכז ההשקעות"

"מדיניות עידוד השקעות הון מתעלמת מהמגזר העסקי היוצר את עיקר מקומות העבודה במשק"


00:00 ,14.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"מדיניות עידוד השקעות הון מתעלמת מהמגזר העסקי היוצר את עיקר מקומות העבודה במשק"

"יש לבטל את מרכז ההשקעות לאלתר. זו תהיה הדרך הטובה ביותר לעודד השקעות הון בישראל". כך אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בפנייה לשר התמ"ת, אהוד אולמרט ולשר האוצר, בנימין נתניהו. לין טוען כי מדיניות עידוד השקעות הון מוטעית מיסודה. "השארת מסלול המענקים תגרום לכך שהביורוקרטיה הנהוגה כיום לא תבוטל. במקום להכניס שינויים במדיניות הקיימת, יש לערוך חשיבה מחודשת באשר למידת תרומתו של חוק עידוד השקעות הון לצמיחת המשק, לעומת עידוד המגזר העסקי בשלמותו".

לין טוען כי מתן עידוד למגזר העסקי כולו, יתרום לעידוד הצמיחה פי כמה יותר מאשר שיטת העידוד הנקודתית, הניתנת למפעלים בודדים בדרך של מענקים והטבות מס.

"צריך לשים לב להתפתחות המהירה של תוצר ענפי המסחר והשירותים בשנים האחרונות, התפתחות שהביאה לגידול חלקו בתוצר העסקי לכ- 170 מיליארד שקל, שהם 63 אחוזים מהתוצר העסקי נטו. זאת בהשוואה לירידת חלקו של התוצר התעשייתי ל- 69 מיליארד שקל, שהם 26 אחוזים מהתוצר העסקי נטו. במקום להעניק הטבות לסקטור מוגדר, עדיף לתת עידוד לכלל המשק ולא באופן סלקטיבי ובדרך זו למנוע תמרונים מלאכותיים ועיוותים הנובעים משיטת העידוד הקיימת היום".

לין מציין עוד כי תוצר המגזר העסקי עומד כיום על 329 מיליארד שקל. "צמיחה נוספת של 1 אחוז, תביא לתוספת תוצר של כ-3 מיליארד שקלים. שום מדיניות עידוד ביורוקרטית, כל שכן סקטוריאלית, לא תוכל להגיע לרמת תוצר כזו".

"ההתפתחות בשנים האחרונות מוכיחה כי מגזר המסחר והשירותים הוא זה שטומן את הפוטנציאל הגדול ביותר ליצירת מקומות עבודה במשק ולא רק התעשייה. לכן, מדיניות מרכז ההשקעות הנוכחית היא מיושנת ועדיף לבטלה. היא איננה מביאה בחשבון את הצורך לעודד את המגזר, היוצר את עיקר מקומות העבודה".