לין: די להתבכיינות על שער הדולר הנמוך

נשיא איגוד לשכות המסחר: "שער השקל החזק מול הדולר נובע בין השאר מעוצמתה של הכלכלה הישראלית ולכן יש לפתח את קשרי המסחר עם מדינות המבצעות עסקאות במטבעות אחרים כמו מדינות גוש האירו


00:00 ,09.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר: "שער השקל החזק מול הדולר נובע בין השאר מעוצמתה של הכלכלה הישראלית  ולכן יש לפתח את קשרי המסחר עם מדינות המבצעות עסקאות במטבעות אחרים כמו מדינות גוש האירו
 
"די בהתבכיינות ובהפעלת לחצים על הממשלה בכל הקשור להגנה על הדולר. הדולר נחלש כתוצאה מחוזקו של המטבע הישראלי הנובע, בין השאר, מחוזקה המוכח של הכלכלה הישראלית והחלשות הדולר בעולם בכללו.  ולכן יש לפתח את קשרי המסחר עם מדינות המבצעות עסקאות במטבעות אחרים כמו מדינות גוש האירו ובעיקר עם 17 המדינות האירופאיות שאינן חברות באיחוד האירופי". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בפתח יומו השני של הכנס הבינלאומי של 10 לשכות המסחר האירופאיות - היורוצ'יימברס - שיזם האיגוד. לדבריו, יש גבול למה שמדינה יכולה לעשות בתנאים של שוק חופשי בהגנה על שער המטבע שלה.
 
לדברי לין, במקום התביעה האובססיבית מהמדינה שתחזק את הדולר, על מדינת ישראל להתמקד בפתיחת שווקים חדשים, וחלקם קרובים מאד אלינו. "עלינו להעמיק את הסחר של ישראל עם המדינות באירופה, המבצעות עסקאות ביורו ומטבעות אחרים שאינם דולר, ובכללן המדינות שאינן חברות באיחוד האירופי, המתמקד כיום בעיקר בשוויץ רוסיה ותורכיה, והמהלך הראשון הוא להגיע להסכמי סחר חופשי עם מדינות אלה. במיוחד בתקופה הנוכחית בה, כידוע, רמות הביקוש בארצות הייצוא המסורתיות של ישראל - ארצות הברית ואירופה - ירדו וגרמו לירידה משמעותית בייצוא הישראלי".
 
מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי חלה ירידה חדה בהיקף הסחר בין ישראל לאירופה, המתבטאת בירידה של כ-40% בהיקף הייצוא וירידה של כ-33% ביבוא ממדינות היבשת בחודשים ינואר-יולי השנה. על פי נתוני האיגוד, היקף הייצוא למדינות אירופה קטן בחודשים הללו בכ-5.7 מיליארד דולר והיקף הייבוא קטן בכ-6 מיליארד דולר.
 
"דווקא בתקופה זו יש לפעול בכל המישורים, המקומיים והבינלאומיים, על מנת לפתוח לעסקים בארץ את החסמים שבקשרי המסחר עם מדינות אירופה הרחבה", הדגיש לין.
 
מניתוח נתוני הסחר מול מדינות ה- non EU עולה כי בשבעת החודשים הראשונים נרשמה ירידה של כ-36% בהיקף היצוא למדינות שאינן חברות האיחוד. היקף היצוא למדינות אלה ירד באותה תקופה, בכ-1 מיליארד דולר לרמה של כ-1.7 מיליארד דולר.
 
מניתוח נתוני הסחר מול מדינות ה-non EU עולה כי חלקם בסך היצוא לאירופה עלה בעשור האחרון מ- 15% בשנת 2004 ל- 20% בשנת 2008. עלייה מ-2 מיליארד דולר בשנת 2004 למעל 4 מיליארד דולר בשנת 2008.
 
בניתוח נתוני היבוא לישראל ממדינות אלו בשבעת החודשים הראשונים של 2009 עולה שבייבוא ממדינות אירופה חלה ירידה של כ-33% והוא עמד על 12.3 מיליארד דולר. כאשר חלקן של מדינות ה- non EU עמד על 23% ושיקף ירידה של 1.5 מיליארד דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.