לין דורש: מתן תקופת הערכות ליישום הצו לביטול מטבע 5 אגורות

מבקש מנגיד בנק ישראל לפעול עפ"י סמכותו ולבקש מועדת הכספים לדחות בחודשיים את כניסתו לתוקף של הצו לביטול מטבע 5 אגורות


00:00 ,10.01.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין שיגר אמש מכתב דחוף לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר בו הוא מבקש מהנגיד לפעול על פי סמכותו ולבקש מועדת הכספים לדחות בחודשיים את כניסתו לתוקף של הצו לביטול מטבע 5 אגורות, עד 1.3.08.
 
כזכור, ביום 1.1.08 אישרה ועדת הכספים של הכנסת את צו בנק ישראל שקובע שהמטבע בערך נקוב של 5 אגורות יחדל מלהיות הילך חוקי בישראל, בתוקף מ- 1.1.08.
 
"הליך העברת הצו במתכונת הנוכחית חורג מדרישות מינהל תקין שכן לא ניתן טווח זמן להערכות נאותה של המגזר העסקי ולהטמעת השינוי הנדרש. לא מקובל וגם אין זה אפשרי שצו שנכנס לתוקף ביום מסוים יהיה בעל תחולה רטרואקטיבית (פורסם 3.1.08) מבלי שניתנת פריסת זמן נאותה מיום בו נכנס הצו לתוקפו ועד ליום הביצוע של הוראות צו זה", כותב לין. 
 
נשיא איגוד לשכות המסחר הציג במכתבו שורה של נימוקים. כך למשל טוען לין שנדרש שינוי תכנות הקופות הרושמות על מנת להתאימם לביטול 5 האגורות, שכן הקופות במצב הנוכחי לא יכולות לעגל את החשבון הסופי (למעלה/ למטה) על בסיס הנחיות בנק ישראל.
 
טיעון נוסף הוא שאי ההערכות מוקדמת מביאה לחיכוכים חוזרים ונשנים בין הצרכן לבין העסק (בעסקאות מזומן), שכן אין ביכולת העסק לחשב ללא 5 אגורות ומאידך אין ביכולתו לתת עודף בהתאם.
 
לין הביא כדוגמא את חוק פיקדון על פיו מחויב העסק להחזיר את הפיקדון בגין מיכל המשקה. סכום הפיקדון המינימאלי נאמד ב- 25 אגורות וסכום זה ניתן לצרכן במזומן. לפיכך, טוען לין, בעקבות הצו נדרשת המדינה להתאים חוקים ותקנות רלוונטיים.
 
"מוזר בעיני כי דווקא בשינוי תקנות/ צווים בעלי השפעה ישירה על פעילות המגזר העסקי לא קיבל המגזר העסקי כל התראה מוקדמת וגם לא נועצו עימו (העסקים הרלוונטיים) לגבי הזמן הסביר וההערכות הנחוצה להטמעת התהליך. הצורה בה נושא זה בוצע, לא הביאה בחשבון נזקים  ממשיים למגזר העסקי ולציבור הצרכנים", כותב לין.
 
על סמך בדיקה שנערכה באיגוד לשכות המסחר עולה כי זמן ההטמעה נאמד בכחודשיים (1.3.08).