לין בתגובה לעמדת שר הפנים: "אין מקום להוסיף אפילו אגורה שחוקה אחת לתקציב הרשויות המקומיות"

לין: "אסור למדינה להתקפל מול הלחצים ולאפשר המשך חריגות שכר וחוסר יעילות" ; האיגוד שב וקרא היום לשרי האוצר והפנים לדרוש פיקוח ויישום מיידי של תהליכי ההתייעלות ברשויות


00:00 ,15.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
לין: "אסור למדינה להתקפל מול הלחצים ולאפשר המשך חריגות שכר וחוסר יעילות" ; האיגוד שב וקרא היום לשרי האוצר והפנים לדרוש פיקוח ויישום מיידי של תהליכי ההתייעלות ברשויות

"אין מקום להוסיף אפילו אגורה שחוקה אחת לתקציב הרשויות המקומיות. הן אינן באות בידיים נקיות לבקש תוספת תקציב, מה גם שהן רחוקות שנות אור ממצוי תהליכי ההתייעלות והחיסכון המתחייבים במנהל ציבורי". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בעקבות דרישתן של הרשויות המקומיות לקבל תוספת תקציבים מהאוצר.

לין ציין, כי מדו"ח האגף לביקורת במשרד הפנים, המתייחס לנתונים הכספיים של 266 רשויות מקומיות, עולה כי בשנת 2002 נרשמה חריגה בשיעור של 2.1 אחוזים מתקציב השכר ברשויות (כולל עיריות ומועצות מקומיות), כשעלויות השכר הסתכמו בכ- 13.3 מיליארד שקל. זאת ועוד, בהיקף הוצאות השכר ברשויות המקומיות נרשמה באותה תקופה עלייה בשיעור כולל של 4 אחוזים בהשוואה לשנת 2001.

מאגף הכלכלה של איגוד לשכות המסחר מציינים כי עליות אלה באו לידי ביטוי בעליית השכר הממוצע למשרה ב- 2.5 אחוזים, כשמדובר בעליה מ- 120 אלף שקל שכר ממוצע שנתי בפועל למשרה בשנת 2001, לשכר של 123 אלף שקל בשנת 2002. עלויות השכר לנבחרי הציבור ברשויות המקומיות, עלו בשיעור של 4.3 אחוזים בממוצע, מ- 494 אלף שקל שכר ממוצע למשרה בשנת 2001 ל- 515 אלף שקל בשנת 2002. זאת, לעומת ירידת שכר ממוצעת במשק שעמדה ב- 2002 על כ- 1 אחוז, וכל זאת לאחר שבשנה הקודמת בוצעו חריגות משמעותיות בסעיפים אלה.

"כל עוד הרשויות המקומיות מהוות דוגמה שלילית לפריצת תקציבים ותוספות שכר מופרזות לעובדים ולנבחרים, הן אינן יכולות לבוא ולבקש סיוע נוסף מהמדינה. אי אפשר יותר להמשיך ולהעמיס את אי-היעילות שלהן על כתפי המגזר העסקי ומשקי הבית", מציין לין ומוסיף -"הרשויות המקומיות דרדרו עצמן למצב של מצוקה תקציבית והפתרון צריך לבוא בהתייעלות פנימית שלהן ולא באמצעות הכבדה נוספת על תקציב המדינה".

על פי בסיס נתונים, שפורסמו בדו"ח הוצאות השכר של גופים ציבוריים, שיעור הרשויות החורגות בשכר עמד על 24 אחוזים בשנת 2001. מספר המשרות עמדו על 88,297 כאשר סה"כ שכר ברוטו (כולל נבחרים) עמד על 8.8 מיליארד שקל. סה"כ עלויות העסקה עמדו על 11.5 מיליארד שקל, כלומר שכר ממוצע לעובד (כולל נבחרים) עמד על 8,500 שקל לחודש.