לין: "אם הממשלה והכנסת יתמודדו עם בעיות היסוד במשק ללא התחשבנות פוליטית המשק יחזור לצמיחה"

כך אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תוכניות לעידוד הצמיחה במשק. מלבד לין, נשאו דברים גם עורכי הדין שרגא בירן, ורם כספי והיועץ הכלכלי יעקב גדיש


00:00 ,24.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
"אם נשווה בין התפתחות הכלכלית באירלנד ב- 20 השנים האחרונות לבין ההתפתחות בישראל, נוכל לראות כי בתחרות בין שתי המדינות אירלנד ניצחה, ובגדול. זה לא מפני שלאירלנד היו נתונים טובים יותר מבחינת הון אנושי, אלא מפני שבאירלנד ידעו לגייס ולתעל את כל משאבי המדינה ליעדים כלכליים ברורים. כתוצאה מכך, התוצר של אירלנד הוא כמעט כפול מזה של ישראל".
 
כך אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תוכניות לעידוד הצמיחה במשק. מלבד לין, נשאו דברים גם עורכי הדין שרגא בירן, ורם כספי והיועץ הכלכלי יעקב גדיש.
 
בהרצאה מקיפה בא הציג לין את תוכנית איגוד לשכות המסחר להחזרת המשק לצמיחה, הדגיש כי משימה זו מותנית בהשגת שלושה יעדים: הסטת משאבים מהמגזר הציבורי למגזר העסקי, הגדלת כושר התחרות של המגזר העסקי ויצירת מוטיבציה לפיתוח השקעות ועסקים בישראל.
 
לין אמר כי החזרת המשק לצמיחה וחזרה לשיעורי צמיחה מקובלים בעולם המערבי, תושג אם הממשלה והכנסת כולה יתחילו לפעול על פי יעדים ברורים, תוך התמודדות עם בעיות היסוד המשק ללא חשבונות פוליטיים ואישיים. "המשק יחזור לצמיחה אם תושג שליטה על העיצומים והשביתות במשק, יצומצם גודלו של המגזר הציבורי, יבוטלו המונופולים, יופחת עומס העלויות שהמגזר הציבורי מטיל על המגזר העסקי, יופחת נטל המס למגזר העסקי, הבירוקרטיה תצומצם ויוגדל שיעור ההשתתפות בכוח העבודה במשק.
 
"האשם האמיתי בכך שישראל הפסידה בתחרות מול אירלנד אינו בתנאים אובייקטיביים שלה כמדינה, אלא בהיערכות הפנימית שלנו וחוסר היכולת לרתום את המשאבים לקווי יעד ברורים. אין סתירה בין צמיחה כלכלית לתמיכה חברתית. זהו ויכוח למראית עין". לין סיכם ואמר כי צמיחה כלכלית אמיתית תפתור את כל הבעיות החברתיות, תחסל את האבטלה והנחשלות ותאפשר לשכבות רחבות באוכלוסייה  לעבור ממצב של סף עוני לרווחה כלכלית. "ישראל לא השכילה עד כה לרתום את הכוחות היצירתיים שבה למסלול של עבודה ויצירה".
 
השוואת ישראל-אירלנד
אירלנד
ישראל
 
3.8 מיליון
6.1 מיליון
אוכלוסייה (2001)
58.7%
20%
% שינוי בתמ"ג (1996-2002)
30.0
21.2
תמ"ג לנפש 2001 (PPPאלף $)
4.4%
10.3%
שיעור האבטלה
92%
83%
השתתפות בכוח העבודה - גברים (גיל 25-54)
14.1
9.0
צריכה פרטית  לנפש (PPP אלף $)
 
מקורות:IMD, OECD,  בנק ישראל, הלמ"ס