לאחר שורת תקלות – שיפור בתפקוד מערכת המכס האוסטרלית החדשה

בימים האחרונים פורסמו ידיעות על שורה של תקלות במערכת המכס האוסטרלית החדשה שהובילו ירידה ממוצעת של 30% בשחרור הסחורות בנמלים; רשות המכס האוסטרלית נקטה בשורת צעדים והחל מאתמול, לא דיווחו נמלי הים והאוויר על בעיות משמעותיות בקצב זרימת המטענים


00:00 ,26.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בימים האחרונים פורסמו ידיעות על שורה של תקלות במערכת המכס האוסטרלית החדשה שהובילו ירידה ממוצעת של 30% בשחרור הסחורות בנמלים; רשות המכס האוסטרלית נקטה בשורת צעדים והחל מאתמול, לא דיווחו נמלי הים והאוויר על בעיות משמעותיות בקצב זרימת המטענים.
 
רשות המכס באוסטרליה הודיעה כי אתמול (יום שלישי) החלו המטענים שוב לזרום מהנמלים ליעדיהם הסופיים. קצב שחרור המטענים גבר הודות לאמצעי חרום בהם נקטה רשות המכס כדי להתגבר על הבעיות במערכת המחשב, אשר בנקודות זמן מסוימות קרסה ולא אפשרה שחרור אלפי מכולות אשר הגיעו לנמלי המדינה.
 
החל מאתמול, לא דווחו נמלי הים והאוויר על בעיות משמעותיות בקצב זרימת המטענים.
 
בעקבות התלונות וקריאה נכונה של המפה, זימן מנהל המכס האוסטרלי את נציגי כל הגורמים המעורבים כדי לנסות ולראות כיצד יחד ניתן להתגבר על בעיות המחשוב. התוצאה, גיוס כללי של עובדי המכס לעבודה בצוותים מיוחדים 24 שעות ביממה בכל נמלי המדינה.
 
המכס האוסטרלי הוציא במקביל הודעה כי המערכת לא קרסה אלא שהמשתמשים, קרי סוכני המכס , סוכני האוניות, הנמלים והמשלחים הבינלאומיים הזרימו,לכאורה, מידע שגוי אשר לא אפשר למערכת הממוחשבת לנתח את הנתונים. לדברי הנהלת המכס מאחר והמערכת החדשה תוכנתה כך שנתונים שגויים לא יעובדו על ידי המערכת העוסקת בניהול סיכונים, לא ניתן היה לבצע את שחרור המטענים במועד שהוקצב.
 
הנהלת המכס קיבלה על עצמה את האחריות למתרחש והחלה לנהל דיונים מרתונים יומיים עם כל הגורמים המעורבים בתהליך השחרור, כדי לנסות ולבחון דרכים נוספות במטרה למזער את הנזקים.
 
 
רקע
 
לפני ימים אחדים פורסם כי מערכת מכס "דור חדש", Integrated Cargo System, אותה הכניס המכס האוסטרלי במחצית חודש אוקטובר השנה, סובלת משורה של תקלות. המערכת הוקמה לאחר חמש שנות הכנה ו– 150 מיליון דולר השקעה (התקציב המקורי היה 30 מיליון דולר), כממשק ללא ניירת בין הממשלה לקהיליית סחר החוץ: יבואנים יצואנים וסוכני המכס.
 
בעקבות ההודעה על סדרת הבעיות, נפוצו באוסטרליה שמועות לפיהן הכנסתה לפעולה של המערכת החדשה הייתה מוקדם מדי וכי שר האוצר האוסטרלי Chris Ellisonנכנע ללחצים אותם הפעילו סוכני המכס והיצואנים הגדולים.
 
אתר המכס האוסטרלי, המדווח על התקלות מדי יום, דיווח לאחרונה כי התרות ממוחשבות מופיעות במחשב המכס אולם אינן מופיעות במחשבי החברות המפעילות את הטרמינלים בנמלים. בנוסף, ואולי הבעיה הכאובה מכולן היא האפשרות של גורמים חיצוניים לראות נתונים אותם הגישו חברות מסחריות אחרות למערכת המכס. בנוסף, אותרו שורה של תקלות תוכנה, בעיקר נפילת מסרים אלקטרוניים, המפריעות לזרימת המטען מהנמלים.
 
בסוף חודש אוקטובר, שבועיים לאחר השקת המערכת, היו תקועות אלפי מכולות בנמלי המדינה עקב בעיות בשידורים אשר בגינם הגיבה המערכת במשובים שליליים ועצרה תהליכים. לדברי הנהלת מינהל המכס האוסטרלי חלה ירידה ממוצעת בשיעור של 30%, ליום, בשחרור סחורות מנמלי הים.
 
המערכת, אשר הושקה למעשה בתחילת חודש יולי, אפשרה לגורמים השונים הלוקחים חלק בהפעלתה שלושה חודשי הסתגלות עד להכנסתה כמערכת מכס יחידה. היא אמורה לא רק לייעל את עבודת קהיליית סחר החוץ אלא גם ובעיקר לאפשר למינהל המכס האוסטרלי להפעיל מערכת ניהול סיכונים חדישה. עקב זליגת מידע בוחנות כיום מספר חברות להגיש תביעה כנגד מנהל המכס ושר האוצר האוסטרלי.
 
טרם הכנסתה לפעולה של המערכת החדשה, ערך מינהל המכס האוסטרלי סקר בין הלקוחות אשר הביעו ברובם חשש כבד מקריסת המערכת. הסקר הראה כי 90% מהעסקים סברו שתהיינה בעיות רציניות. כדי להוריד במעט את הלחץ הציבורי, בשל קריסת המערכת, החלו פקידי מינהל בכירים להצביע על יתרונותיה של מערכת הדור החדש תוך השוואה למדינות אחרות בעולם. אחת ההשוואות התייחסה לארה"ב, בה לטענת האוסטרלים, נמשך פיתוח מערכת דור חדש למעלה מ – 10 שנים בעלות העולה על מיליארד דולר.