כנס נספחים מסחריים של התמ"ת באסיה יתקיים בתאילנד

אולמרט יחתום על הסכם להגברת השת"פ הכלכלי בין ישראל ותאילנד; קיים גידול מתמשך בהיקף השת"פ בין חברות אסייתיות וישראליות בתחומי הסחר, ההשקעות והמו"פ המשותף


00:00 ,12.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט יחתום על הסכם להגברת השת"פ הכלכלי בין ישראל ותאילנד; קיים גידול מתמשך בהיקף השת"פ בין חברות אסייתיות וישראליות בתחומי הסחר, ההשקעות והמו"פ המשותף
 
מ"מ רוה"מ ושר האוצר והתמ"ת אהוד אולמרט יפתח השבוע את כנס הנספחים המסחריים של משרד התמ"ת מיד בתום השתתפותו בכנס ה- WTOבהונג קונג. במהלך ביקורו בתאילנד יפגש אולמרט עם אנשי ממשל בכירים, ביניהם ראש הממשלה, שר האוצר ושר התעשייה ויחתום על הסכם להגברת השת"פ הכלכלי בין המדינות.
 
בכנס ידונו תוכניות הפעילות למדינות וליבשת, ויאושרו תוכניות עבודה לשנת 2006. בנוסף ישתתפו בכנס: מנכ"ל התמ"ת- רענן דינור, מנכ"ל מתימו"פ- יאיר אמיתי , מנכ"ל מכון היצוא- חיליק אסיה, מנכ"ל אשרא - אורי ברנשטיין. כמו כן ישתתפו בכנס נציגים של משרד החוץ המוצבים בשנגחאי , בבומביי, בפיליפינים ובויאטנאם וכן בכירים ממשרד החוץ.
 
ממינהל סחר חוץ נמסר כי לתמ"ת ישנן נספחויות מסחריות באסיה במדינות: הודו (אמון גם על נפאל וסרי לנקה ), תאילנד (אמון גם על לאוס, וייטנאם וקמבודיה), סינגפור (אמון גם על מלזיה ואינדונזיה), טייוואן, סין (אמון גם על מונגוליה), הונג קונג, יפן, דרום קוריאה, אוסטרליה (אמון גם על ניו-זילנד).
 
השר אולמרט ציין שמשרדו שם השנה דגש על הגברת הפעילות באסיה והוא עצמו ביקר בראש משלחת יצואנים בסין, הודו, קוריאה, הונג קונג ויפן בחודשים האחרונים.
 
מנכ"ל התמ"ת רענן דינור ציין כי במדינות אסיה נמשכת מגמת הצמיחה המואצת על רקע זה יזם משרד התמ"ת את תוכנית "מדינות יעד" שנועדה לסייע ליצואנים להגביר היצוא למדינות היעד השונות. מבין 7 מדינות יעד שהוגדרו ע"י המשרד 5 הן באסיה. (סין, הודו, קוריאה, תאילנד וויאטנם)
 
עוד הוסיף דינור כי קיים גידול מתמשך בהיקף שיתופי הפעולה בין חברות אסייתיות וישראליות בתחומי הסחר, ההשקעות והמו"פ המשותף. רק השנה נחתם הסכם להגברת השת"פ הכלכלי עם סין ונחתמו הסכמי מו"פ עם הודו וסין .
 
עם סיום כנס הנספחים ייצא מנכ"ל התמ"ת לביקור בן שלושה ימים בויאטנם, בליווי משלחת עסקית מתחום הטלקום. במהלך הביקור ישתתף דינור בשני סמינרים עסקיים על ישראל המיועדים לחברות ויאטנמיות.
 
ויאטנם זוכה לאחרונה לתשומת לב רבה בשל הצמיחה המרשימה של כלכלתה (השנייה בעולם אחרי סין) והוכרזה ע"י משרד התמ"ת כמדינת יעד לשנת 2006 .
 
 
נתוני סחר
 
עמירם הלוי מנהל תחום הסחר עם אסיה במינהל סחר חוץ בתמ"ת מסר כי הסחר ההדדי בין ישראל לאסיה הסתכם ב- 11.6 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2005 , גידול של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

סך היצוא מישראל לאסיה גדל בכ-11% בתקופה זו , והסתכם בכ- 4.72 מיליארד דולר לעומת 4.26 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
 
היבוא מאסיה הסתכם ב- 6.83 מיליארד דולר -גידול של 15% לעומת 5.81 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
 
חלקו היחסי של היצוא לאסיה הגיע לכ- 17.4% מכלל היצוא הישראלי, חלקו של היבוא מאסיה הגיע ל- 20%.
 
מדינות מובילות ביצוא לאסיה בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2005: הונג קונג- 24% מסך היצוא, הודו – 19% , יפן – 12%, סין- 11%, טיוואן- 9%, דרום קוריאה – 6.5% ותאילנד 5.6%.
ענפים מובילים ביצוא לאסיה שלושת הרבעונים הראשונים של 2005: יהלומים (42% מהיצוא, 2.0 מיליארד), מכונות מכשירים ואלקטרוניקה (30% מהיצוא, 1,440 מיליון דולר), ציוד רפואי (11%, 501 מליון דולר) ומוצרים כימיים ( 10% , 471 מליון דולר).
 
יש לציין שבשנים האחרונות בולטת מגמה של ירידת אחוזי יצוא היהלומים מתוך סה"כ היצוא ועליית אחוזי יצוא מוצרי ההיי-טק והציוד הרפואי.


רקע
 
מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת מפעיל מערכת נספחים כלכליים ברחבי העולם (30 נספחים) שהם למעשה הכלי הביצועי של המינהל העוסק בניהול מדיניות הסחר הבינלאומית של ישראל. הדגש הינו על קידום היצוא, שיתוף הפעולה התעשייתי ושיפור מעמדה הכלכלי של ישראל במערכת העולמית.
 
מינהל סחר חוץ בתמ"ת מקיים מדי שנה כנסים אזוריים לתדרוך הנספחים ולדיון בתכניות העבודה.