כלכלני איגוד לשכות המסחר: תכנית החשיפה הביאה להוזלות של עשרות אחוזים במחירים של מוצרי ההלבשה

כלכלני האיגוד מסבירים כי ירידה במחירי ההלבשה חסכה לכל משק בית במדינה כ- 1,000 ש"ח בממוצע. סכום נכבד, במיוחד על רקע הגידול באבטלה, המיתון והשחיקה הגדולה בשכר הממוצע


00:00 ,15.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מאז תום תהליך החשיפה בענפי ההלבשה בשנת 2000 ועד חודש ספטמבר השנה (מדד אוגוסט 2002), הוזלו מחירי ההלבשה ב- 8.6 אחוזים. מדד המחירים לצרכן, לעומת זאת, עלה במשך אותה תקופה ב- 8.1 אחוזים, פער של כ- 17 אחוזים.

כך עולה מבדיקה שנערכה באגף הכלכלה של איגוד לשכת המסחר.

עוד מעלה הבדיקה כי המחירים הסיטונאים של מוצרי ההלבשה פחתו נומינאלית במשך 9 שנות תהליך החשיפה ב- 21 אחוזים, שעה שמדד המחירים הסיטונאים של תפוקת התעשייה עלה במשך אותה תקופה בכ- 70 אחוזים – פער של 91 אחוזים!

כלכלני האיגוד מסבירים כי ירידה במחירי ההלבשה חסכה לכל משק בית במדינה כ- 1,000 ש"ח בממוצע. סכום נכבד, במיוחד על רקע הגידול באבטלה, המיתון והשחיקה הגדולה בשכר הממוצע.

יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, אמר כי כל העלאה במכסים המוטלים על מוצרי הלבשה, על פי דרישת קומץ תעשיינים, תביא להיפוך המגמה ולהתייקרות במוצרים אלה. זאת דווקא בתקופה כה קשה לציבור הצרכנים בישראל.

עוד עולה מהבדיקה שכתוצאה מההוזלות האבסולוטיות והיחסיות במחירי ההלבשה משקלו היחסי של סעיף ההלבשה בסל הצריכה של משפחה ממוצעת פחת והוא מגיע עתה ל - 2.57 אחוזים לעומת 3.9 אחוזים ב- 1997, נתון שמשמעותו ירידה של 34 אחוזים במשקלם של הוצאות הלבשה בסל הצריכה.

כלכלני האיגוד מדגישים כי מאחר שמוצרי ההלבשה הם מוצרים בסיסיים, הוזלת מחיריהם כתוצאה מתהליך החשיפה השפיעה לחיוב, במיוחד על השכבות החלשות, על הזוגות הצעירים ועל משפחות ברוכות ילדים, שבהן אחוז ההוצאה מההכנסה על מוצרי הלבשה הוא גבוה בהרבה מהממוצע.