כלכלני איגוד לשכות המסחר: גידול של מיליארד דולר בהיקף הייבוא ממדינות מזרח אירופה

לעומת זאת, הייבוא מהאיחוד האירופאי הצטמצם בחמשת החודשים הראשונים


00:00 ,01.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
לעומת זאת, הייבוא מהאיחוד האירופאי הצטמצם בחמשת החודשים הראשונים של השנה בשיעור של 4.3 אחוזים

ירידה בהיקף הייבוא מאירופה בשיעור של 2.4 אחוזים, נרשמה בחמשת החודשים הראשונים של השנה (ינואר- מאי 2003). כך עולה מסקירה שפרסם היום אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר. היקף הייבוא הסתכם ב- 5.2 מיליארד דולר, ירידה של 127 מיליוני דולרים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

עפ"י הסקירה, העוסקת בייבוא מאירופה ומתבססת על נתוני הלמ"ס (לא כולל יהלומים), מתברר כי הייבוא מהאיחוד האירופי, המהווה 80 אחוזים מכלל הייבוא מאירופה, הצטמצם בתקופה זו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד בשיעור של 4.3 אחוזים שהם 188 מיליון דולר, והסתכם ב- 4.2 מיליארד דולר. לעומת זאת, היקף הייבוא ממדינות מזרח אירופה ואפט"א* גדל ב- 62 מיליון דולר, והסתכם ב- 1.0 מיליארד דולר.

מהסקירה עולה עוד, כי עיקר הירידות בייבוא ממדינות האיחוד האירופי נרשמו בהיקף הייבוא מאיטליה (86 מיליון דולר), אנגליה (75 מיליון דולר), פינלנד (43 מיליון דולר), בלגיה (21 מיליון דולר), ספרד (22 מיליון דולר), דנמרק (15 מיליון דולר) אירלנד (13 מיליון דולר), צרפת (10 מליון דולר). הייבוא מגרמניה רושם דווקא גידול של 104 מיליוני דולר בחמשת החודשים הראשונים.

פילוח מקורות הייבוא העיקריים למשק מלמד שאירופה ממשיכה להוות מקור הייבוא העיקרי של המשק הישראלי, והייבוא ממנה מהווה 50 אחוזים מכלל הייבוא לישראל בעוד שהאיחוד האירופי מהווה 40 אחוזים מסך הייבוא.

הירידה בייבוא, שהחלה בשנה שעברה ונמשכה בחמשת החודשים האחרונים, רשמה ירידה מתונה בשיעור של 1.3 אחוז שהם ירידה של 141 מיליון דולר. נראה כי הירידה בייבוא מוסברת בבלימת המיתון העולמי ומסיום תהליך התאמת הרגלי הצריכה בעולם למצב הכלכלי החדש, אולם כלכלני האיגוד מבקשים להדגיש כי עדיין מוקדם לקבוע האם מדובר במגמה ברורה או בהתמתנות חד פעמית.

יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, מסר כי הצטרפותן של 10 המדינות החדשות לאיחוד האירופי** בשנת 2004 עשוי להגביר את קצב הייבוא מהאיחוד. זאת בשל העובדה כי כלכלת ישראל תלויה בהתפתחות השווקים הבינלאומיים בכלל ובשוק האירופי בפרט.

היקפי הייבוא הכולל מגוש המדינות החדשות בחודשים אלו הסתכמו בסך של 139 מיליוני דולרים, בהשוואה ל- 119 מיליוני דולרים בתקופה הזהה אשתקד. היקפים אלו משקפים עלייה של כ- 20 אחוזים שהם 20 מיליוני דולרים.


*אפט"א: האיגוד האירופאי לסחר חופשי הכולל את איסלנד, נורבגיה, שוויץ ונסיכות ליכטנשטיין

** 10 המדינות המצטרפות לאיחוד הן: פולין, הונגריה, צ'כיה, סלובקיה, ליטא, לטביה, אסטוניה, סלובניה, קפריסין ומלטה