כ– 12.5% מפיגורי התשלום של חברות במשק בשנת 2005 הפכו לחובות בעייתיים לגביה

מסיכום נתוני 2005 שנערך בבססח עולה כי כ – 12.5% מפיגורי התשלום של חברות במשק הישראלי לספקים שונים הפכו לחובות בעייתיים לגבייה. מדובר בפיגורי תשלום שחרגו מעבר לימי האשראי המקובלים בכל אחד מהענפים ואשר נבעו מקשיים כלכליים של בעלי החוב


00:00 ,02.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שלושת הענפים המסוכנים ב– 2005: חשמל ומחשבים, מזון ובניה
 
מסיכום נתוני 2005 שנערך בבססח עולה כי כ – 12.5% מפיגורי התשלום של חברות במשק הישראלי לספקים שונים הפכו לחובות בעייתיים לגבייה. מדובר בפיגורי תשלום שחרגו מעבר לימי האשראי המקובלים בכל אחד מהענפים ואשר נבעו מקשיים כלכליים של בעלי החוב. במקרים אלו גביית החוב מהלקוחות הגיעה לערכאות משפטיות ובססח שילמה בגינם תגמולי ביטוח למבוטחיה.
 
בבססח מדגישים כי קריסת קלאבמרקט במהלך 2005, אשר הייתה חריגה בהיקפה, הביאה בסך הכול להרעה מסוימת במוסר התשלומים לעומת שנת 2004. מנתוני בססח עולה כי בנטרול קריסת הקלאבמרקט, כ – 9% מפיגורי התשלום במשק הפכו לחובות בעייתיים לגבייה. מדובר בשיפור קל במוסר התשלומים לעומת שנת 2004 שבה כ – 10% מפיגורי התשלום הפכו לחובות בעייתיים לגבייה, ושנת 2003 שבה כ – 13% מהפיגורים הפכו לבעייתיים לגבייה.
 
עוד עולה מנתוני בססח בנוגע לימי האשראי במשק, כי ענף החשמל הוא הענף בו מוענק האשראי הארוך ביותר – עד כדי 180 יום. בענף הבנייה – 150 יום בממוצע, מזון ומשקאות - 100 יום, פלסטיק וגומי – 120 יום בממוצע, כימיקלים – 90 יום בממוצע ומחשבים – 60 ימי אשראי בממוצע.

הענפים המסוכנים ביותר בשנת 2005, על פי נתוני בססח, היו ענפי החשמל והמחשבים, ענף המזון וענף הבניה והתשתיות. קריסת הקלאבמרקט הביאה להקשחה מסוימת בתנאי התשלום והביטחונות של ספקים ללקוחותיהם.
 
לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, השיפור שחל בשנה האחרונה בכלכלה הישראלית, מתבטא ברוב הענפים גם בשיפור קל במוסר התשלומים. עם זאת בהשוואה שיש לבססח כמבטחת אשראי ב-114 מדינות - עדיין מספר פשיטות הרגל בישראל גבוה באופן יחסי מרוב המדינות המערביות, והספקים ללקוחות בישראל חשופים לנזקים משמעותיים כפועל יוצא מאירועי פשיטות רגל ואי תשלום החובות מצד הלקוחות.