ישראל שוטלנד: למהפך השלטוני בתורכיה לא תהיה השפעה על היצוא הישראלי לתורכיה

בעקבות המהפך בשלטון בתורכיה אומר ישראל שוטלנד: לא תהיה השפעה על היצוא הישראלי לתורכיה. ל- 840 החברות הישראליות הסוחרות עם תורכיה אין לחשוש מירידה בפעילות או מהפסקת היצוא; בתשעת החודשים הראשונים של השנה גדל היצוא לתורכיה ב- 34.4% והסתכם ב- 277 מיליון דולר


00:00 ,06.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
בעקבות המהפך בשלטון בתורכיה אומר ישראל שוטלנד: לא תהיה השפעה על היצוא הישראלי לתורכיה. ל- 840 החברות הישראליות הסוחרות עם תורכיה אין לחשוש מירידה בפעילות או מהפסקת היצוא; בתשעת החודשים הראשונים של השנה גדל היצוא לתורכיה ב- 34.4% והסתכם ב- 277 מיליון דולר; גם היבוא מתורכיה גדל ב- 22.5% והסתכם ב- 608 מיליון דולר.

לא תהיה השפעה על היצוא הישראלי לתורכיה כתוצאה מחילופי השלטון בתורכיה ועליית "מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלמית. כך מעריך ישראל שוטלנד, מנכ"ל המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי, ששב לפני זמן קצר מתורכיה. כתוצאה מכך, אומר שוטלנד, אין ל- 840 היצואנים לתורכיה לחשוש מירידה בפעילות או מהפסקת היצוא לשם.

שוטלנד מציין כי מנהיגי המפלגה האיסלמית שזכתה בבחירות, הצהירו כי הם ימשיכו לדבוק בתוכנית ההבראה ובפתיחות למערב; לתורכיה גם אינטרס רב להמשיך ולקבל סיוע מקרן המטבע העולמית המסתכמת עד כה ב- 16 מיליארד דולרים.

שוטלנד מציין כי המשטר החדש בתורכיה יעדיף, קרוב לוודאי, להינות ממאזן סחר חיובי עם ישראל, דהיינו מעודף יצוא על יבוא מישראל. שוטלנד מציין כי מאזן הסחר של ישראל עם תורכיה כיום הינו שלילי, כאשר היצוא הישראלי לתורכיה הגיע בתשעת החודשים הראשונים של השנה ל- 277 מיליון דולר – גידול של 34.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מאידך, היבוא מתורכיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על 608 מליון דולר. גידול של 22.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במילים אחרות: מאזן סחר שלילי עם תורכיה בסך של 231 מיליון דולר.

שוטלנד מציין כי עיקר היצוא לתורכיה הינו: בתשומות ליצור, כולל כימיקלים שונים, מוצרים לענף הטקסטיל, ציוד תקשורת ונתונים. ישראל, לעומת זאת מייבאת מתורכיה: מוצרי מזון, חומרי גלם לתעשיית הנייר, מוצרים מן החי, ברזל, פלדה, וטקסטיל.

שוטלנד מציין כי גם בתחום שתה"פ ביטחוני, ההערכה היא כי הקשר ההדוק יימשך, בין התעשייה הביטחונית של ישראל עם עמיתיהם מתורכיה. זאת, על רקע ההערכה הרבה שרוכשת תורכיה לתעשייה הביטחונית הישראלית. ההערכה העכשווית היא שגם ההבנות והשת"פ בתחום הביטחוני בין שתי המדינות לא יפגעו.