ישראל שוטלנד: המשבר באמריקה הלטינית פגע בכ- 2% בלבד מהיצואנים הישראלים לשם

ישראל שוטלנד: המשבר באמריקה הלטינית פגע בכ- 2% בלבד מהיצואנים הישראלים לשם. מדובר בכ- 20-10 חברות בענפי הטלקומוניקציה והכימיקלים; חשש ליצוא הישראלי מהשפעות עקיפות וארוכות טווח של המשבר, על העולם כולו ועל ארה"ב בפרט; ממליץ ליצואנים לבחון בזהירות המצב הפיננ


00:00 ,19.08.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
ישראל שוטלנד: המשבר באמריקה הלטינית פגע בכ- 2% בלבד מהיצואנים הישראלים לשם. מדובר בכ- 20-10 חברות בענפי הטלקומוניקציה והכימיקלים; חשש ליצוא הישראלי מהשפעות עקיפות וארוכות טווח של המשבר, על העולם כולו ועל ארה"ב בפרט; ממליץ ליצואנים לבחון בזהירות המצב הפיננסי של הלקוחות בברזיל, ארגנטינה ואורוגוואי ולדאוג לביטוח סיכונים; במחצית הראשונה של השנה- ירידה של כ- 28% ביצוא לאמל"ט- הסתכם בכ- 230 מיליון דולר.
 
המשבר באמריקה הלטינית פגע בכ- 2% בלבד מהיצואנים הישראלים לשם. מדובר בכ- 20-10 חברות בענפי הטלקומוניקציה והכימיקלים- ענפי היצוא העיקריים לאמל"ט, מתוך כ- 960 יצואנים לברזיל, ארגנטינה ואורוגואי. כך מסר ישראל שוטלנד, מנכ"ל מכון היצוא, בעקבות בדיקה שערכה היחידה לתכנון, בקרה ומחקר כלכלי במכון היצוא.
מנכ"ל מכון היצוא טוען כי בכל הנוגע למשבר הכלכלי בברזיל, שותפת הסחר העיקרית של ישראל באמל"ט, הפיחות שחל בימים האחרונים במטבע הברזילאי (הריאל), עלול לפגוע ביכולת הפרעון של הלקוחות הברזילאים, עבור סחורה ישראלית שכבר יצאה לברזיל. פגיעה נוספת בחברות ישראליות בטווח הארוך, עלולה להתבטא במכירות עתידיות לברזיל, זאת לנוכח הסיכון הגבוה
 
הקיים ביבשת בכלל ובברזיל בפרט ובעקבות הצפי לעצירת הזמנות (יצויין כי היצוא של ישראל לברזיל ירד במחצית הראשונה ב- 20% והסתכם ב- 152 מיליון דולר, בעיקר ציוד טלקומוניקציה, כריה, חציבה ומינרלים).
שוטלנד מציין כי הסחר בין ישראל לאמל"ט הינו מצומצם יחסית, היווה אשתקד כ- 2.3% בלבד מכלל היקף היצוא הישראלי והסתכם בכ- 680 מליון דולר.
במחצית הראשונה של השנה ירד היצוא הישראלי לאמל"ט בכ- 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ- 290 מיליון דולר.
שוטלנד ציין כי השלכות חמורות יותר ליצוא הישראלי עלולות לנבוע מהשפעותיו העקיפות וארוכות הטווח של המשבר הלטיני על העולם כולו ועל ארה"ב בפרט.
זעזועים בברזיל, אומר מנכ"ל מכון היצוא, עלולים לפגוע בכלכלה האמריקאית לנוכח הפעילות הרחבה של בנקים וחברות אמריקאיות המושקעות והפועלות באופן מסיבי במדינה זו. פגיעה בארה"ב, תפגע בסיכויי ההתאוששות הכלכלית אליה נשואות עיני העולם כולו, דבר שישליך על היצוא הישראלי ש- 38% ממנו מופנה לשם.
שוטלנד ממליץ ליצואנים הישראלים לבחון בזהירות את המצב הפיננסי של הלקוחות באמריקה הלטינית, לבחון את יכולת פרעון התשלום שלהם ולדאוג במידת האפשר לביטוח סיכונים מתאים.
שוטלנד מציין כי ארגנטינה היא השותפה השניה של ישראל בסחר עם אמל"ט. היצוא של ישראל לארגנטינה ירד במחצית הראשונה של השנה בכ- 74% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב- 8 מיליוני דולרים.
 
זאת בעיקר בשל פשיטת הרגל של המשק הארגנטינאי שפגע ביצוא הישראלי לשם.
ענפי היצוא העיקריים לארגנטינה הם: כימיקלים, ציוד טלקומוניקציה ותוכנות וציוד. 
היקף היצוא של ישראל לאורוגאי ירד ב- 37% במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב- 4 מיליון דולר בלבד.
עיקר היצוא לאורוגאי- טלקומוניקציה, כימיקלים וזיקוקי נפט, מכונות וציוד.
למשבר במדינה זו, אומר שוטלנד, משמעות סימלית לישראל ולעולם כולו. שכן, באם "אי" היציבות נפגע, הרי שגורל יתר מדינות אמל"ט אינו מזהיר.