ישראל מצטרפת לפרוייקט SESAR היוקרתי

פרויקט SESAR הינו יוזמה של נציבות האיחוד האירופי אשר עיקרו הובלת פיתוח ובניית הדור הבא של מערכות ניהול ובקרת תעופה. בימים אלה מגבש משרד התמ"ת מאגד חברות ישראליות בתחום


00:00 ,14.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

פרויקט SESAR הינו יוזמה של נציבות האיחוד האירופי אשר עיקרו הובלת פיתוח ובניית הדור הבא של מערכות ניהול ובקרת תעופה. בימים אלה מגבש משרד התמ"ת מאגד חברות ישראליות בתחום
 
השתתפות ישראל בפרוייקט פירושה הידוק האינטגרציה המסחרית-טכנולוגית בין ישראל ואירופה על ידי יצירת שותפות בפרוייקט דגל של האיחוד האירופי.

מינהל סחר חוץ ולשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת מגבשים מאגד חברות ישראליות בתחום הבקרה האווירית, במטרה להגיש הצעת השתתפות במנהלת המשותפת (Joint Undertaking) של הפרוייקט האירופי למודרניזציה של מערכות הבקרה האווירית ביבשת SESAR.
 
המינהלת המשותפת תעסוק בהקצאת פרוייקטים שונים לחבריה במסגרת שלביה השונים של התוכנית, בשווי של כ-2.5 מיליארד יורו עד שנת 2013.
 
סגן רוה"מ ושר התמ"ת, אלי ישי, אמר כי מדובר בפרוייקט בהיקף ניכר, הטומן בחובו הזדמנויות עסקיות רבות עבור חברות ישראליות רבות. בנוסף אמר השר ישי כי השתתפות ישראל בפרוייקט, פירושה הידוק האינטגרציה המסחרית-טכנולוגית בין ישראל ואירופה על ידי יצירת שותפות בפרוייקט דגל של האיחוד האירופי.

מנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בועז הירש, ציין כי הוא רואה בסיפוק את העובדה שישראל הנה המדינה הלא אירופית הראשונה אשר האיחוד האירופי מקיים עמה מגעים בקשר להשתתפות בפרוייקט ענק זה, וכי הדבר מלמד על הפוטנציאל אשר האיחוד האירופי מייחס ליכולות הטכנולוגיות של ישראל.
 
פרויקט SESAR הינו יוזמה של נציבות האיחוד האירופי אשר עיקרו הובלת פיתוח ובניית הדור הבא של מערכות ניהול ובקרת תעופה, זאת לאור הגידול המהיר בהיקף התנועה האווירית באירופה, שעתידה להכפיל עצמה ב-20 השנים הבאות, ולאור אתגרי הבטיחות, היעילות ואיכות הסביבה העומדים בפני הענף.

הפרוייקט, ששלב התכנון שלו החל כשנה, נועד ליצור מערכת בקרה אחידה ומודרנית, הן במטוסים והן על הקרקע, שתשרת את שדות התעופה וחברות התעופה באירופה ותהווה מודל לעולם כולו.
 
ישראל מבקשת כעת להצטרף אל השלב הבא של הפרויקט, שלב הפיתוח, שיחל בשנת 2008 ויימשך  כ-5 שנים. שלב זה יתמקד בתכנון קפיצת הדרך הטכנולוגית הדרושה לפרוייקט בתחומים כדוגמת: מערכות תקשורת, מערכות ניווט לוויני, מערכות בקרה ומערכות תומכות- החלטה. לאחר שלב הפיתוח, יחל שלב הפריסה הצפוי לחול על כל מדינות אירופה וימשך עד שנת 2020 בהשקעה משוערת של כ-20 מיליארד יורו.
 
על הפרוייקט כולו תנצח מינהלת משותפת (Joint Undertaking) לנציבות האירופית, EUROCONTROL, וחברות התעשייה במכלול היבטי התעופה. בין החברות השותפות בפרוייקט נמנות: Thales, EADS, LFV, Airbus, Lufthansa, Air-France ועוד. המו"מ על השתתפות של מאגד חברות ישראליות במינהלת המשותפת יחל בקרוב.