ישראל וקוריאה בוחנות הסכם אזור סחר חופשי בין המדינות כדוגמת הסכם אס"ח ישראל-ארה"ב

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט נפגש היום בסיאול עם שר הסחר הקוריאני קים וסיכם עימו במהלך הועדה הכלכלית המשותפת להמשיך ולבחון את נושא חתימת הסכם איזור סחר חופשי בין המדינות. השר אולמרט הגיש לשר הקוריאני סקר מקיף שנערך בנושא על ידי מינהל סחר חוץ בתמ"ת שתוצ


00:00 ,17.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

השר אולמרט הגיש לשר הקוריאני סקר מקיף שנעשה במשרדו
 
מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט נפגש היום בסיאול עם שר הסחר הקוריאני קים (MR. KIM) וסיכם עימו במהלך הועדה הכלכלית המשותפת להמשיך ולבחון את נושא חתימת הסכם איזור סחר חופשי בין המדינות. השר אולמרט הגיש לשר הקוריאני סקר מקיף שנערך בנושא על ידי מינהל סחר חוץ בתמ"ת שתוצאותיו הינם בעד קידום איזור סחר חופשי.
 
השר הקוריאני ביקש מהשר אולמרט לקבל נתונים גם על השפעותיו החיוביות של הסכם האס"ח בין ישראל וארה"ב ונקבע כי הצדדים ישובו להתדיין בנושא בהקדם האפשרי לפני קיום הועדה המשותפת הבאה, שתערך בישראל בתחילת 2006.
 
השר אולמרט מסר כי לישראל הסכמי סחר חופשי עם מדינות בצפון אמריקה ובאירופה, אך לישראל אין כל כיסוי הסכמי ביבשת אסיה המהווה יעד לכחמישית מסך היצוא הישראלי וחשיבותה הכלכלית מסחרית הולכת ועולה.
 
לדברי השר אולמרט, על ישראל להיערך לכך, ועל משרדו מוטלת האחריות ליצור את תשתית הסחר אשר תשרת את היצוא הישראלי בעשורים הקרובים, תוך התאמה לצרכים העדכניים של החברות. בנוסף, הדגיש השר אולמרט כי מדינות אסיה עד כה נמנעו מלחתום הסכמי סחר חופשי והתמקדו בפעילות במסגרת ארגון הסחר העולמי. מגמה זו משתנה כיום, ויותר מדינות באסיה חותמות על הסכמי אס"ח.
 
סקר שנערך במינהל סחר חוץ מעלה כי עד בתוך פחות מעשר שנים תהיה באסיה רשת של הסכמי סחר חופשי המונה את הודו, סין, יפן, דר' קוריאה, מלזיה, אינדונזיה ועוד. מדינות אלו המונות 3.5 מיליארד איש והינן חשובות מבחינת הסחר העולמי יהיו קשורות בהסכמי סחר חופשי . אי לכך, המסקנה לדברי אולמרט הינה כי ישראל חייבת ליצור לעצמה דריסת רגל בגוש הכלכלי האסייתי ההולך ומתהווה.
 
השר הוסיף כי לאחר עבודת מטה אשר נערכה במינהל סחר חוץ הוחלט להתמקד בדר' קוריאה כמדינה ראשונה להיכנס עימה למו"מ על הסכם סחר חופשי, בנוסף מסר כי במינהל סחר חוץ מתבצעת כעת עבודה לגבי הסכם כלכלי משופר עם הודו וכמו כן, נערכת עבודת מטה לגבי מדינות נוספות באסיה כיעד למו"מ על הסכמי סחר חופשי.
 
השר אולמרט הדגיש את רצונו לראות חברות קוריאניות מקיימות רכישות גומלין בישראל. השר הקוריאני הסכים להפיץ את הבקשה בין חברות הענק הקוריאניות. כמו כן הוחלט במהלך ימי הועדה על קידום הסכמי תקינה בתחומי התקשורת והציוד הרפואי, קידום הסכמים בתחום החקלאות התיירות קידום הסכמי קופרודוקציה בתחום הטלוויזיה והקולנוע.
 
מאוחר יותר נפגש השר אולמרט עם שר המסחר התעשייה והאנרגיה מר לי (MR. LEE) ודן עימו בדרכים להגדלת היקף הסחר בין המדינות בעיקר על ידי הרחבת שיתופי פעולה בתחומי ההי טק, התקשורת והלימוד מרחוק.   
 
במהלך הפגישה בין השרים חתמו השניים על הסכם לפיו תורחב קרן המו"פ המשותפת KORIL-RDF ל- 1.5 מיליון דולר לשנה מכל צד.
 
אל השר אולמרט מתלווה משלחת המונה כ- 30 חברות בתחומי התקשורת והלמידה מרחוק. במהלך הבוקר השתתפו החברות בסמינר שאורגן על ידי יונתן הדר הנציג הכלכלי של התמ"ת בקוריאה בשיתוף עם ה- FKI (התאחדות התעשיינים הקוריאנית) בסמינר השתתפו 50 נציגי חברות קוריאניות והתקיימו 150 פגישות אישיות לחברות ישראליות.
 
 
נתוני סחר:
היקף הסחר בין קוריאה לישראל בשנת 2004 הסתכם בכ- 1.1 מיליארד דולר ללא יהלומים. היצוא הישראלי ללא יהלומים לקוריאה גדל בשנת 2004 לכ- 33%, ועמד על כ- 380 מיליון דולר בשנת 2004 לעומת 287 מיליון דולר בשנת 2003. גידול נרשם בכל הענפים ובמיוחד ביצוא מכשירים וכלים אופטיים, רפואיים, מכשירים למדידה ובדיקה, מכונות ומכשירים, וכן מוצרים כימיים.
 
סך היבוא מקוריאה גדל בכ- 31% לכ- 750 מיליון דולר כתוצאה מגידול ביבוא מכוניות וספינות, מכונות ומכשירים רפואיים, גומי ומוצרי פלסטיקה.