ישראל ומרקוסור מתקדמות במו"מ לקראת חתימה על הסכם

נציגי ישראל ונציגי 4 מדינות דרום אמריקה החברות בגוש המרקוסור: ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי קיימו בשבוע החולף דיונים אינטנסיביים במגמה להשלים בהקדם את הסכם הסחר החופשי ביניהן


00:00 ,12.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נציגי ישראל ונציגי 4 מדינות דרום אמריקה החברות בגוש המרקוסור: ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי קיימו בשבוע החולף דיונים אינטנסיביים במגמה להשלים בהקדם את הסכם הסחר החופשי ביניהן
 
נציגי ישראל ונציגי 4 מדינות דרום אמריקה החברות בגוש המרקוסור: ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי קיימו בשבוע החולף דיונים אינטנסיביים במגמה להשלים בהקדם את הסכם הסחר החופשי ביניהן.
 
המשלחת הישראלית לשיחות כללה נציגים ממשרדי התמ"ת, החקלאות והמכס: רועי ניר ומירב גונן מנהלת המחלקה להסכמי סחר בילטרליים במינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, אשר עומדת בראש צוות המו"מ, סמנכ"ל סחר חוץ במשרד החקלאות, צבי אלון, נציגי המכס דוד חורי וראובן אזוף.
 
בועז הירש, מנהל מינהל סחר חוץ בתמ"ת, ציין כי "מדובר במו"מ חשוב במעלה עם גוש מדינות בו יש לתעשייה הישראלית עניין רב ביצוא וכי אנו רואים פוטנציאל להרחבת היצוא למדינות אלה עם חתימת ההסכם. רמת המכסים במדינות אלה גבוהה יחסית ולכן הורדתם ההדרגתית תקנה ליצוא הישראלי יתרון משמעותי".
עוד הוסיף בועז הירש כי עם השלמת המו"מ יהא ההסכם עם ישראל הסכם האס"ח הראשון של גוש המרקוסור מחוץ ליבשת.
 
הירש מציין עוד כי במהלך חמשת החודשים האחרונים מנהלים הצדדים מו"מ אינטנסיבי במטרה לנסות ולהשלים את ההסכם עד סוף השנה. במהלך סבבי המו"מ עד כה הגיעו הצדדים להסכמה על מרבית סעיפי ההסכם והמנגנונים השונים בו כולל ישוב סכסוכים, צעדי ביטחה וכללי מקור.
 
מדובר בהסכם עם גוש הסחר החשוב ביותר באמל"ט ובכללו ברזיל הנמנית בין 10 הכלכלות הגדולות בעולם, ולפיכך הנו ללא ספק צעד חשוב לקידום סחר החוץ הישראלי, אמר בועז הירש.
 
נשיאות המרקוסור עוברת בימים אלו מארגנטינה לברזיל ובתמ"ת מקווים כי יישמר המומנטום של מו"מ מהיר ויעיל.
 
עוד מסר בועז הירש, כי סבב השיחות הנוכחי עסק בעיקרו בדיונים על הפחתות המכסים הן על מוצרים תעשייתיים והן על חקלאים, זאת לאחר שהצדדים החליפו הצעות הדדיות באשר להפחתות וביטול מכסים .
 
על אף הפערים הגדולים שהתגלעו בעמדות הפתיחה של הצדדים בכל הנוגע לליברליזציה במוצרים חקלאים, במהלך המו"מ ניסו הצדדים להתקרב בעמדותיהם מתוך מטרה להגיע להסדר שיהא מועיל לשני הצדדים. השאיפה הנה להגיע לכיסוי מקסימלי של הסחר ביניהן והפחתה מדורגת של המכסים עפ"י דרגת הרגישות. הכיוון המסתמן הנו כי הפחתות המכסים יתחלקו למספר קבוצות מוצרים החל מהפחתה מיידית והפחתות לאורך 4 ,8 ו-10 שנים למוצרים רגישים ביותר.
 
עם זאת, עדיין לא גושרו הפערים בתחום המוצרים החקלאיים המהווים את עיקר הבקשות של מדינות המרקוסור, ומוצרים אלו עדיין מהווים את אבן הנגף המהותית להשלמת השיחות.
 
הירש הדגיש כי מדובר במו"מ מורכב ביותר בהיות המרקוסור מצד אחד ארגון גג כלכלי אשר מנהל מדיניות סחר חוץ משותפת מזה 15 שנה ומצד שני מסגרתו עדיין רופפת ולמעשה מתחת לפני השטח מדובר במידה רבה על דיאלוג עם 4 מדינות פרטניות במקביל.
 
מוצרי היצוא העיקרים של ישראל לגוש המרקוסור הינם מוצרי התעשיות הכימיות ומוצרי תקשורת ואילו מוצרי היבוא העיקרים של ישראל מגוש המרקוסור הינם מוצרי מזון וחקלאות ביניהם בשר, תבואות, פולי סויה, רכזי פירות ועוד.