ישראל ומצרים דנות בהקמת אזור תעשיה ישראלי-מצרי-פלשתיני בצפון סיני

שר-החוץ, סילבן שלום, דיווח על כך אמש לנשיא הבנק העולמי, ג'יימס וולפנזון; דרש להתנות סיוע כלכלי לפלשתינים בהפסקת ירי טילי קאסם ובהנהגת רפורמות ברשות


00:00 ,08.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שר-החוץ, סילבן שלום, דיווח על כך אמש לנשיא הבנק העולמי, ג'יימס וולפנזון; דרש להתנות סיוע כלכלי לפלשתינים בהפסקת ירי טילי קאסם ובהנהגת רפורמות ברשות
 
ישראל ומצרים דנות על הקמת אזור תעשיה ישראלי-מצרי-פלשתיני בצפון סיני. הרעיון הועלה בפגישה בין שר-החוץ, סילבן שלום, לראש שירות המודיעין הכללי של מצרים, עומר סולימאן, לפני כשבועיים. שלום דיווח על כך אמש (ג') לנשיא הבנק העולמי, ג'יימס וולפנזון, בפגישה בוושינגטון, וביקש את סיוע הבנק לקידום היוזמה.

תכנית לאזור תעשיה משותף לישראל, מצרים והפלשתינים היא חלופה לאזור התעשיה המשותף בין ישראל לפלשתינים, שסגירתו בגלל המצב ביטחוני מכבידה על מצב התעסוקה ברצועת עזה.

פגישת שלום וולפנזון התמקדה בסוגיית הפיתוח הכלכלי של הרצועה. שלום הדגיש שישראל מעוניינת בשילוב הקהילייה הבינלאומית במאמצים לשיקומה הכלכלי של עזה, בד בבד עם יישומה של תכנית ההתנתקות, אך קרא להתנות סיוע כלכלי לרצועה בהפסקת ירי טילי קאסם ופעילויות טרור אחרות של הפלשתינים וכן בהנהגת רפורמות מבניות ברשות.

שר-החוץ ציין, כי ישראל רואה במדינות התורמות מסגרת מתאימה לקידום נושאים כלכליים והומניטריים ברצועה, כפי שהיא רואה בבנק העולמי גוף מוביל של הקהילייה התורמת.

שלום הדגיש, כי ישראל מעוניינת בעידוד השקעות משמעותיות של המדינות התורמות בפיתוח העצמאות הכלכלית של הפלשתינים, אך בכפוף להפסקת ירי טילי קאסם, וקרא למדינות התורמות לדרוש מהפלשתינים לחדול מפעילויות טרור.

וולפנזון נמנע מתגובה ישירה על הדרישה להתניה, אך אמר דו"ח הבנק העולמי על קידום הכלכלה הפלשתינית כולל גם סעיף שקורא לשים קץ למעשי טרור נגד ישראל.

בשיחה נדונה גם קריאת הבנק העולמי לישראל, כפי שבאה לידי ביטוי בדו"ח, לאפשר תנועה חופשית של אנשים וסחורות בין השטחים הפלשתיניים לבין ישראל. שלום אמר, כי ישראל אינה מתנגדת לחופש תנועה, אך עליה לדאוג בראש ובראשונה לביטחון אזרחיה.

שר-החוץ העלה את התניית הסיוע הכלכלי לפלשתינים בהפסקת ירי טילי קאסם גם בפגישה עם עמיתו האמריקני, קולין פאואל, אמש. זו הפעם הראשונה שישראל מעלה דרישה כזו.

"לא יכול להימשך מצב שבו ישראל מסירה מחסומים, מפנה התנחלויות ופועלת לרווחת הפלשתינים, בעוד שהפלשתינים יורים טילים ואינם עושים שום צעד לקראת שלום ובה בעת מוסיפים לקבל סיוע", אמר שלום בתום הפגישה עם פאואל.

בשיחה עם כתבים ישראליים, סירב שלום לומר מה היתה תגובת פאואל לדרישה הישראלית להתנות את הסיוע בהפסקת ירי טילי קאסם. מכל מקום, הוא מנה אחד לאחד את שטחי ההסכמה בין ישראל לארה"ב בסוגיה הפלשתינית - המשמעות הביטחונית של הגדר, הצורך ברפורמות ברשות, חשיבות בידודו של יאסר ערפאת, הצורך שמצרים תמנע הברחות חומרי לחימה לעזה - אך לא כלל בשטחי ההסכמה את התניית הסיוע לפלשתינים בהפסקת ירי הטילים על שטח ישראל.

ידוע שפאואל תומך בסיוע לפלשתינים ורואה בו מכשיר חשוב לבניית תשתית לשלום.

בתשובה לשאלה מה יהיה גורל נכסי הנדל"ן של ההתנחלויות בעזה, בעקבות פינויין המתוכנן, אמר שלום כי ישראל תרוס את הבתים. בתשובה לשאלה האם ארה"ב סומכת ידה על צעד כזה, השיב פאואל, כי וושינגטון "מודעת" לכוונת ישראל להרוס את הבתים.

שר-החוץ גילה, כי בקרב הפלשתינים מתגלגל עתה רעיון למנות את אבו עלא כשר הפנים, אך הרעיון לא קיבל אור ירוק מערפאת. מהלך כזה עשוי להיות אולי צעד ראשון לקראת איחוד שירותי הביטחון הפלשתיניים, אחת מהרפורמות שישראל וארה"ב דורשות שהפלשתינים יבצעו.