ישראל ומדינות אפט"א סיכמו היום על תיקון הסכם הסחר להפעלת הצבירה הפאן אירופית

ישראל ומדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין) סיכמו היום על תיקון הסכם סחר חופשי משנת 1992, כך שיאפשר לחברות מישראל לבצע צבירה למול שותפות תעשייתיות במדינות אפט"א במסגרת הצבירה הפאן-אירופית.


00:00 ,14.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ישראל ומדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין) סיכמו היום על תיקון הסכם סחר חופשי משנת 1992, כך שיאפשר לחברות מישראל לבצע צבירה למול שותפות תעשייתיות במדינות אפט"א במסגרת הצבירה הפאן-אירופית.
 
רונית קן, מנהלת המינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת מציינת כי, זהו מהלך נוסף במערכת נרחבת יותר של תיקוני הסכמי הסחר של ישראל למול מדינות אירופה, תיקונים אשר נועדו לאפשר השתתפות ישראל במערכת הצבירה הפאן אירופית המונה יותר מ- 30 מדינות.
 
עד כה תיקנה ישראל את הסכמי הסחר עם ירדן ורומניה ונמצאת במגעים מתקדמים עם טורקיה ובולגריה.
 
ההסכם המרכזי אותו יש לתקן הינו ההסכם בין ישראל והאיחוד האירופי. השר אולמרט מציין כי משרדו סיים את כל העבודה הנדרשת לתיקון הסכם זה כבר לפני מספר חודשים, אך על תיקון ההסכם להתבצע באופן הדדי, וירושלים ממתינה לבריסל.
 
הנושא נמצא בשלביו הסופיים במוסדות האיחוד האירופי וצפוי כי אישורו יתקבל עד הקיץ הקרוב. לאחר מכן, יוכלו חברות ישראליות לצבור עם חברות במרחב האירופי המונה למעלה
מ- 30 מדינות וכן עם חברות בירדן.
 
במינהל לסחר חוץ בתמ"ת מציינים כי, צבירת כללי מקור מאפשרת לייצר מוצר במספר מדינות הכלולות במערכת הצבירה, תוך שימור היכולת לייצא למדינות אחרות במערכת זו תוך שמירה על מעמד המקור של המוצר וההטבות המכסיות הנלוות למעמד זה (פטור ממכס).
 
רונית קן מציינת עוד כי, להשתתפות ישראל במערכת הצבירה הפאן אירופית ים תיכונית יתרונות רבים ליצואנים ישראלים, בעיקר בתחום הטקסטיל. זאת מכיוון שהצבירה מאפשרת ליצרנים לחלק את תהליך היצור על פני מספר מדינות בהתאם ליתרון התחרותי של כל אתר יצור, ועדיין לייצא בפטור ממכס למדינות אירופה. כיום, חברות ישראליות לא יכולות לחלק את יצור המוצר על פני אתרי יצור הנמצאים במספר מדינות, ועדיין ליצא לאירופה בפטור ממכס.


מהלך זה של הרחבת הצבירה הפאן אירופית למדינות הים התיכון, הינו תוצאה של כנס שרי הסחר בו השתתף השר אולמרט בפלרמו איטליה בחודש יולי 2003, במסגרת תהליך ברצלונה, במהלכו הוחלט על הרחבת מערכת צבירת כללי המקור הפאן אירופים (הכוללת כיום 31 מדינות באירופה) למדינות הים התיכון. להלן מערכת צבירת כללי מקור הפאן אירו ים תיכונית (Pan-Euro Med cumulation)
 
 
נתוני סחר
 
בשנת 2004 הסחר של ישראל עם מדינות אפט"א הסתכם ב 2.69 ביליון דולר, מתוכם 1.97 ביליון דולר יבוא ו- 717 מיליון דולר יצוא. ענפי הסחר העיקרים הינם אבנים יקרות, כימיקלים, מוצרים מינרלים ומכונות.