ישראל והאיחוד האירופי פותחים בשיחות לשדרוג היחסים: "50% סיכוי להצלחה"

שגריר ישראל למוסדות האיחוד האירופי, עודד ערן: "תנאי להסכם כלכלי - הסכמה בנושאים מדיניים"


00:00 ,24.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"הסיכויים להגיע להסכם עם האיחוד האירופי לשדרוג היחסים עם ישראל, הם 50% בלבד". כך אמר היום שגריר ישראל למוסדות האיחוד, עודד ערן.

נציגי ישראל והאיחוד יפתחו היום (ג') בשיחות לקראת פרסום תוכנית פעולה לשדרוג היחסים ביניהם במסגרת מדיניות "אירופה נרחבת", שיזמה האיחוד.

ערן ציין, כי האירופים מוכנים שתוכנית הפעולה תדבר רק באופן כללי על שדרוג יחסים. הם אינם מוכנים להיענות לתביעות ישראל לרמת פירוט גבוהה בהצטרפות לתוכניות אירופיות שישראל לא חברה בהן כיום.

ישראל מבקשת להשתתף בתוכניות ובקרנות של האיחוד במדינות שלישיות, דבר שיקנה לה זכות להשתתף במכרזים. כמו כן, ישראל מבקשת להבהיר את זכויותיה להשתתפות במכרזים של חברות ישראליות בקרנות הסיוע האירופיות בתוך האיחוד.

לדברי ערן, האירופים ביקשו לפרסם את תוכנית הפעולה כבר בעוד חודש, אך ללא היענות לבקשותיה של ישראל, יהיה צורך "לחשוב מחדש על הסוגיות שעומדות על הפרק".

האיחוד האירופי מנהל במקביל לשיחות עם ישראל שיחות עם הרשות הפלשתינית, עם ירדן, עם מרוקו וגם עם מספר מדינות במזרח אירופה. זאת, במסגרת "מדיניות השכנות האירופית". יוזמה זו באה לאחר הרחבת האיחוד האירופי, כדי ליצור טבעת של מדינות מסביב לאיחוד, המתואמות איתו בכלכלה.

לדברי ערן, יש עדיין בעיות עם היוזמה האירופית, שכן ישראל תצטרך לבדוק כיצד הדבר ישפיע על היחסים עם ארה"ב. למשל בסוגיית התקינה, ארה"ב חוששת, שהתאמה הישראלית לתקינה האירופית תפגע בייצוא שלה לישראל.

לדברי ערן, תנאי להגעת הסכם לגבי תוכנית פעולה, הוא הסכמה בנושאים מדיניים. ישראל מעוניינת לקיים דו-שיח מדיני עם האיחוד, אך לא תסכים שהאיחוד יכתיב מדיניות לישראל. עם זאת, לדבריו, אין כיום סוגיות פתוחות בין ישראל לאיחוד, ולאחר שהצדדים הגיעו להסכם מסגרת על כללי מקור, אין הסכמים פתוחים.