ישראל התקדמה בדירוג הגלובליזציה: מדורגת 17 מתוך 62 מדינות בעולם

מדורגת תשיעית בהיבט האישי של הגלובליזציה; ארה"ב בין הגרועות בגלובליזציה כלכלית


00:00 ,04.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מדורגת תשיעית בהיבט האישי של הגלובליזציה; ארה"ב בין הגרועות בגלובליזציה כלכלית

ישראל זינקה חמישה מקומות בדירוג הגלובליזציה של חברת א.ט קירני ב-2005, למקום ה-17. המדד מתמקד בדירוג הגלובליזציה במונחים פוליטיים, כלכליים, אישיים וטכנולוגיים, וכולל 62 מדינות. הנתונים הנאספים תקפים ל-2003. המובילות בדירוג הגלובליזציה הן סינגפור, אירלנד, שווייץ, ארה"ב והולנד. בתחתית הרשימה מופיעות, בסדר עולה, איראן, הודו, אינדונזיה, מצרים ובנגלדש.

מדד הגלובליזציה של א.ט קירני/פוריין פוליסי מודד שינויים בארבעה מרכיבים של אינטגרציה גלובלית, כולל סחר ותזרים השקעות, מעבר בני אדם בין גבולות, נפח תעבורת טלפוניה בינלאומית, שימוש באינטרנט והשתתפות בארגונים בינלאומיים.

62 המדינות המדורגות במדד מייצרות 96% מכלל התמ"ג העולמי וגרים בהן 85% מתושבי העולם. הנתונים על אינטגרציה כלכלית כוללים השקעות זרות ישירות (FDI) וסחר (שני הגורמים העיקריים בחשבון השוטף). אינטגרציה טכנולוגית כוללת נתונים על מספר המשתמשים באינטרנט, מספר שרתי אינטרנט ומספר שרתים מאובטחים שבהם מתבצעות עסקות באופן מוצפן. הנתונים משוקללים כדי להציג את הדירוג היחסי של כל מדינה.

ישראל מדורגת רק במקום ה-19 במידת האינטגרציה הגלובלית הכלכלית שלה, ואולם הגלובליזציה במונחים אישיים היא גבוהה מאוד - תשיעית בעולם. חולשה ניכרת נראית בשורת הגלובליזציה הפוליטית של ישראל - הממוקמת במקום ה-46 בעולם. טכנולוגית, ישראל היא במקום ה-16 בעולם.

ישראל מצטיינת, כך נראה, בתחומי הטלפוניה, העברות כספים, שימוש באינטרנט, ואפילו בהשקעות ישירות זרות - מקום 14 בעולם. מבחינת סחר גלובלי היא מדורגת 24 בעולם. בזווית הפוליטית, ישראל מצטיינת בהעברות ממשלתיות - רביעית בעולם, אך מפגרת קשות בתחום הבריתות הבינלאומיות - רק טייוואן מבודדת יותר מישראל במובן זה.

המדינה המובילה בדירוג, סינגפור, מובילה בעולם בגלובליזציה הכלכלית שלה, מדורגת שלישית בגלובליזציה אישית, 11 בטכנולוגית, ומפגרת קשות בפוליטית - רק 32 בעולם. אירלנד, המובילה בדירוג בשלוש השנים האחרונות, נסוגה מקום אחד בשל ירידה חדה בצמיחה הכלכלית שלה לשיעור של 1.8% מ-6.9%. היא איבדה את המקום הראשון לטובת סינגפור, אשר התקדמה בגלובליזציה באמצעות התקדמות דווקא בחזית הפוליטית, והגדילה את תרומתה הפיננסית לכוחות שמירת השלום של האו"ם ב-41%. סינגפור גם חתמה על הסכם סחר חופשי עם ארה"ב במאי 2003.

ארה"ב, המדורגת רביעית בדירוג הכללי, מקבלת ציון גרוע במיוחד בגלובליזציה הכלכלית שלה - 60 בעולם, ככל הנראה בשל הגירעונות העצומים שלה בסחר חוץ ומחסומי הסחר. רק בנגלדש ויפאן מנותקות יותר מהכלכלה הגלובלית מאשר ארה"ב.