ישראל הצטרפה לאמנה למניעת שוחד של מדינות ה-OECD

יצואן ישראלי או חברה ישראלית המציעים שוחד לעובד ציבור זר, יקבלו שלוש וחצי שנות מאסר וקנס בסכום של עד 202 אלף שקל. בחודש הבא תגיע לישראל משלחת מטעם הארגון לבחינת יישום עקרונות האמנה


00:00 ,25.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יצואן ישראלי או חברה ישראלית המציעים שוחד לעובד ציבור זר, יקבלו שלוש וחצי שנות מאסר וקנס בסכום של עד 202 אלף שקל. בחודש הבא תגיע לישראל משלחת מטעם הארגון לבחינת יישום עקרונות האמנה
 
ישראל הצטרפה לאמנה למניעת השוחד של מדינות ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח) שנכנסה לתוקף בימים אלו והפכה למדינה ה-38 החברה באמנה. כך מסר דני קטריבס, מנהל האגף לסחר חוץ וקשרים בינלאומיים בהתאחדות התעשיינים.
 
לדבריו, האמנה בדבר המאבק בשוחד של עובדי ציבור זרים בעסקאות בינלאומיות הינה הכלי המרכזי של הארגון במדיניותו במאבק בשחיתות הבינלאומית.
 
על פי האמנה, איש עסקים ובכלל זה יצואן ישראלי או חברה ישראלית המציעים שוחד או מנסים לשלם שוחד לעובד ציבור זר, גם אם באמצעות מתווכים, מסתכנים בהעמדה לדין פלילי בבית משפט בישראל. 
 
יצוין כי כצעד מרכזי לקראת הצטרפותה של ישראל לאמנה, נקבעה עבירה חדשה בחוק העונשין, שמשמעותה - עונש מרבי של שלוש וחצי שנות מאסר וקנס בסכום של עד 202 אלף שקל או עד פי 4 משווי ההטבה שנתקבלה עקב תשלום השוחד, (על פי הגדול מביניהם). במקרה של תאגיד, ניתן יהיה להרשיע גם את התאגיד וגם את בעלי התפקידים שהיו מעורבים בתשלום השוחד בפועל.
 
מנהל אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים הדגיש כי ישראל פעלה רבות בשנים האחרונות להצטרף לאמנה על אף שאינה חברה בארגון ה-OECD, אך כיום מקבלת הצטרפות ישראל לאמנה משנה חשיבות עקב היותה חלק מרכזי מתהליך קבלתה של ישראל כחברה בארגון.
 
כזכור, בחודש מאי 2007 החל באופן רשמי תהליך הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD.
 
קטריבס גילה כי בחודש הבא תבקר בארץ משלחת מטעם ה-OECD כדי לבדוק את יישום עקרונות האמנה בפועל. חברי המשלחת הינם הגב' סנדרין הנדושה-לריק וד"ר אלכס קונט, מומחים משפטים בכירים מיחידת המלחמה בשחיתות בארגון ה-OECD. בנוסף להם יגיעו נציגים נוספים מטעם המדינות הבודקות שוויץ ואוסטרליה.