ישראל במקום 29 במדד הסחר העולמי ETI

על פי המדד שמפורסם על ידי הפורום הכלכלי העולמי ישראל נמצאת במיקום גבוה ביעילות הליכי יצוא ויבוא, בזמינות בשימוש בתשתיות תקשורת ובשקיפות תהליכים בגבולות המדינה. נקודות החולשה: ביטחון פיזי, איכות תשתיות תעבורה ושירותי תעבורה


00:00 ,07.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי המדד שמפורסם על ידי הפורום הכלכלי העולמי ישראל נמצאת במיקום גבוה ביעילות הליכי יצוא ויבוא, בזמינות בשימוש בתשתיות תקשורת ובשקיפות תהליכים בגבולות המדינה. נקודות החולשה: ביטחון פיזי, איכות תשתיות תעבורה ושירותי תעבורה

 
במדד הסחר העולמי (ETI - Enabling Trade Index) שפורסם היום על ידי הפורום הכלכלי העולמי (WEF World Economic Forum) מדורגת ישראל בשנת 2009 במקום ה-29 לצד מדינות כמו יפן, טייוואן, קוריאה, ספרד, פורטוגל, סלובניה, קפריסין וקטאר. נציין כי בראש הרשימה של מדד הסחר העולמי נמצאות סינגפור והונג קונג, ולאחריהן שוויץ, דנמרק ושבדיה. קנדה, נורבגיה, פינלנד, אוסטריה והולנד משלימות את רשימת 10 המדינות הראשונות ברשימה הנגישות ביותר לסחר בינלאומי.
 
על פי המדד, ישראל נחשבת  בין המדינות הנגישות לסחר בינלאומי. יצוין כי ישראל נכנסה לדירוג במקום ה-28 לפני כשנה, לאחר תהליך הסרת גבולות סחר הדרגתי בשנים האחרונות.
 
לדברי דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא: "ישראל מדורגת במיקום גבוה במדדים ביעילות הליכי יצוא ויבוא, בזמינות בשימוש בתשתיות תקשורת – ICT, ובשקיפות תהליכי אדמיניסטרציה בגבולות המדינה. אולם יש עוד דרך ארוכה לשיפור דירוגה במדדים אחרים המשפיעים על עסקים בינלאומיים" .
 
מדד הסחר הבינלאומי (ETI - Enabling Trade Index) משמש לבחינת הסחר הבינלאומי והוא בוחן 121 מדינות ברחבי העולם ומדרג אותן על פי ארבעה ממדים עיקריים: תנאי הכניסה לשוק- עד כמה המדיניות הנהוגה באותה המדינה, תרבותית, פוליטית וכלכלית מקבלת לתוך גבולותיה סחורות זרות, מנגנון ניהול גבולות המדינה- לאחר שהתקבלו הסחורות לתוך המדינה, עד כמה מנגנון מעברי הגבול יעיל ומקל על מעבר הסחורות לאותה המדינה, איכות תשתית לתעבורה והתקשורת - האם למדינה התשתיות המתאימות להעברת הסחורות ליעדיהן וכן: הסביבה העסקית - בדיקה כללית של מערך הרגולציה בכל מדינה ואת הסביבה הביטחונית בה.
 
על פי המדד, נקודות החוזק של ישראל הן יעילות הליכי היצוא והיבוא (ישראל מדורגת במקום ה-17), זמינות ושימוש בתשתיות תקשורת – ICT (ישראל מדורגת במקום ה-25), וכן שקיפות תהליכי אדמיניסטרציה בגבולות המדינה (ישראל מדורגת במקום ה-28).
 
על פי המדד, נקודות החולשה של ישראל הן ביטחון פיזי (ישראל מדורגת במקום ה-83), איכות תשתיות תעבורה (ישראל מדורגת במקום ה-54), וכן איכות שירותי תעבורה (ישראל מדורגת במקום ה-43).
 
מהמדד עולה כי ישראל אומנם פתוחה יחסית להשקעות זרות, וכי מנגנוני האדמיניסטרציה בגבולותיה יעילים יחסית. עם זאת, חוסר ביטחון פיזי, וכן ובעיקר איום הטרור, מטיל עלות משמעותית על הפעילות בסחר חוץ שלה. על פי המדד אינדיקטורים אלו באים לידי ביטוי במיקומה הנמוך יחסית של ישראל במדד הסביבה העסקית- מקום 59 מתוך 121 מדינות.
 
בנוסף איכות התשתיות בישראל מצויה ברמה נמוכה יחסית למדינות מפותחות דומות. נושא זה בא לידי ביטוי במדד בדירוגה של ישראל במקום ה-36 לאחר שבשנת 2008 הוצבה ישראל במקום ה-26.