יצואנים ישראלים: משרד התמ"ת מזניח היצוא למצרים

לטענת יצואנים ישראלים הסכם ה-QIZ המחודש שנחתם לאחרונה היה הזדמנות פז להשוות את שיעורי המכס במצרים על הסחורות הישראליות המיובאות למצרים לבין אלה שמקורן בשוק האירופאי המשותף


00:00 ,11.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת יצואנים ישראלים הסכם ה-QIZ המחודש שנחתם לאחרונה היה הזדמנות פז להשוות את שיעורי המכס במצרים על הסחורות הישראליות המיובאות למצרים לבין אלה שמקורן בשוק האירופאי המשותף
 
מיקי פנקס, דירקטור יצוא במונדי נייר חדרה, מלין על כך כי הפנייה והלחץ המצרי להורדת אחוז התשומה בהסכם ה-QIZ היתה הזדמנות פז להשוות את שיעורי מיסוי על הסחורות הישראליות לאלו שמקורן בשוק האירופאי המשותף שכמעט הוחמצה.
 
לטענת פנקס, כל הניסיונות לגרום לממשלת ישראל לפנות לשלטונות המצרים עלו בתוהו וכי פנייה אל האגף לקשרי חוץ במשרד החוץ וכן מכתב לשר התמ"ת אלי ישי לא הניבו את התוצאה המצופה.
 
פנקס מציין כי למרות חתימת ההסכם ההבנות בנושא ה-QIZ, עדיין ממשלת ישראל יכולה וחייבת לדרוש מממשלת מצרים השוואת מיסוי על סחורות ישראליות לאלו שמקורן בשוק המשותף כתנאי למימושו וכי זו הזדמנות נדירה ביותר לביטול האפליה של סחורות ישראליות בהשוואה לאירופאיות שאסור למדינה להחמיץ.
 
כידוע, עד ינואר 2007 רוב הסחורות שהגיעו למצרים מישראל ומהשוק האירופאי המשותף נהנו ממיסוי זהה שנע בין 4% עד 20% (תלוי במוצר). לפני מספר שנים חתמה ממשלת מצרים על הסכם עם השוק האירופאי המשותף שנתן בהדרגה פטור לחלק ניכר מהסחורות שמקורן במדינות השוק. החל מחודש ינואר 2007 הופעלה מדרגת פטור מלא על קבוצה ניכרת של מוצרים כאשר המיסוי על שאר הסחורות האירופאיות יוקטן עד לאיפוס מלא בטווח בן מספר שנים. כתוצאה מכך, החל מינואר 2007 נתקלים יצואנים ישראלים בדרישה של לקוחות מצריים להפחית מחירים בשווי המיסוי על מנת להשוותם למחירי הסחורה המיובאת מאירופה.
 
פנקס מציין כי יצואנים רבים חוששים כי הכמויות והיקף הייצוא הישראלי למצרים עלול לקטון בצורה משמעותית כבר בתקופה המיידית וכי הלחץ להפחית במחיר המכירה בשווי הפרש המיסוי כבר נותן אותותיו בשחיקת הרווחיות של הייצוא למצרים.

טרם נתקבלה תגובת משרד התמ"ת לדברים.