יצוא המזגנים יגדל הקיץ בשיעור שיא של 100%

יאיר וינברגר: יצוא המזגנים יגדל הקיץ בשיעור שיא של 100%, לכ-80 מליוני דולרים; גם בשוק המקומי צפוי הקיץ גידול של 10% - 20% - ימכרו כ-140 אלף מזגנים מתוצרת כחול-לבן בהיקף כספי של כ-360 מליוני שקלים; קורא - למשרד התמ"ת להגביר האכיפה על עמידה בדרישות לאבטחת ה


00:00 ,19.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יאיר וינברגר: יצוא המזגנים יגדל הקיץ בשיעור שיא של 100%, לכ-80 מליוני דולרים; גם בשוק המקומי צפוי הקיץ גידול של 10% - 20% - ימכרו כ-140 אלף מזגנים מתוצרת כחול-לבן בהיקף כספי של כ-360 מליוני שקלים; קורא - למשרד התמ"ת להגביר האכיפה על עמידה בדרישות לאבטחת החסכון בצריכת החשמל.

יצוא המזגנים יגדל הקיץ בשיעור שיא של 100%, לעומת קיץ 2003 לכ-80 מליוני דולרים. שיעור גידול שלא זכור כמותו זה עשרות שנים. כך מסר יאיר וינברגר, יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים, על סמך בדיקה שערך האיגוד בקרב יצרני המזגנים. זאת בהנחה שהשביתה בנמלים תסתיים במהרה.

וינברגר ציין, כי מדובר ביצוא מזגנים בהיקף של כ-56 מליוני דולרים למערב ומזרח אירופה והשאר בכ-24 מליון דולרים לאפריקה, מקסיקו, אוסטרליה, דרום-אמריקה ואפילו לסיביר.

היצרנים מסבירים את הגידול המדהים הצפוי הקיץ ביצוא המזגנים, בעיקר בשל "הטראומה שעברה על אירופה בקיץ שעבר, עת נפטרו אנשים רבים מהחום הכבד ששרר באותה תקופה".

יו"ר איגוד המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים מוסיף, כי להערכת היצרנים, בקיץ 2004 (חודשים יולי-אוגוסט), צפוי גידול של 10% - 20% במספר המזגנים מתוצרת כחול-לבן שימכרו בישראל, לעומת קיץ 2003. מדובר בכ-140 אלף מזגנים, בהיקף של כ-360 מליוני שקלים. מהווה ירידה של כ-10% מבחינת היקף הפדיון לעומת קיץ קודם.

וינברגר מסביר, כי בשל ירידת מחיר המזגנים לצרכן והתחרות בשוק, מחיר מזגן ממוצע ירד הקיץ בכ-10% לעומת קיץ 2003.

היצרנים מציינים, כי הקיץ, בשונה מאשתקד, (בה התחילה והסתיימה העונה בחודשים אפריל-מאי), החלו המכירות למעשה רק בסוף חודש יוני – תחילת יולי 2004. אז גם החל "שיא הלחץ" במכירות המזגנים.

עוד עולה מהבדיקה של התאחדות התעשיינים, כי לאחר שנים של התייעלות ופיטורי כמה אלפי עובדים, התייצבה בשנה האחרונה מצבת העובדים בענף המזגנים. בתעשיית המזגנים ובתעשיות נילוות עובדים כיום כ-2,000 עובדים ב-4 מפעלים - אלקטרה מקבוצת אלקו; תדיראן מקבוצת קרייר; פרג מבית שיכון ובינוי; אלפין.

וינברגר מציין, כי בעקבות שינוי התקנות, שופרה היעילות האנרגטית אצל כל המזגנים המיוצרים בארץ ולמעשה כל קו המזגנים בישראל הותאם לתקנות אלו, (דרישות היעילות האנרגטית - C.O.P), להבטחת החסכון בצריכת החשמל. מהבדיקה מתברר, כי כ-100 דגמים של מזגנים מיצור מקומי הותאמו לדרישות לחסכון באנרגיה.

וינברגר קורא למשרד התמ"ת להגביר את האכיפה על עמידה בדרישות לאבטחת החסכון בצריכת החשמל, (דרישות היעילות האנרגטית). לטענתו, ישנם בשוק מזגנים מיובאים שאינם עומדים בתקנות החסכון באנרגיה.